Noi reglementări, aprobate de guvern, privind creșterea și îngrijirea copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate

De Redactia 19 August 2015, 23:56 Social

Guvernul a aprobat, astăzi, o Hotărâre prin care completează procedura de monitorizare a modului de creÈ™tere È™i îngrijire a copiilor cu cel puÈ›in un părinte plecat la muncă în străinătate, serviciile de care aceÈ™ti copii pot beneficia, precum È™i modul de lucru al autorităților publice cu atribuÈ›ii în domeniul asistenÈ›ei sociale È™i protecÈ›iei copilului.

Completările legislative au în vedere aprobarea unor instrumente unitare la nivel naÈ›ional privind identificarea È™i monitorizarea situaÈ›iei tuturor copiilor aflaÈ›i în risc de separare de familie, inclusiv a copiilor ai căror părinÈ›i sunt plecaÈ›i în străinătate, precum È™i de reglementare detaliată a etapelor È™i responsabilităților ce revin autorităților publice în instrumentarea acestei cazuistici.

Modificările aduse prin Hotărârea aprobată astăzi vizează, în principal, următoarele aspecte.
În primul rând, sprijinirea È™i eficientizarea procesului de identificare a tuturor copiilor cu părinÈ›i plecaÈ›i la muncă în străinătate, precum È™i a celor care au revenit în È›ară după o experiență de migraÈ›ie de cel puÈ›in 12 luni.

Astfel, sunt menÈ›ionate modalitățile concrete prin care unitățile È™colare È™i serviciile publice de asistență socială trebuie să colaboreze în sprijinul acestei categorii de copii. Potrivit actului normativ, serviciul public de asistență socială va solicita în ultimul trimestru al fiecărui an unităților È™colare aflate pe raza lor administrativ-teritorială, informaÈ›ii cu privire la copiii:
- cu un singur părinte plecat în străinătate;
- cu ambii părinÈ›i plecaÈ›i în străinătate;
- cu părintele unic susÈ›inător plecat în străinătate;
- reveniÈ›i în È›ară după o experiență de migraÈ›ie de cel puÈ›in 12 luni.

Unitățile È™colare vor trimite serviciului public de asistență socială listele nominale cu toÈ›i copiii aflaÈ›i în aceste situaÈ›ii, în cel mult 15 zile de la solicitare. Listele vor cuprinde, de asemenea, datele personale È™i adresele de domiciliu ale copiilor È™i ale familiilor acestora. După primirea datelor, serviciul de asistență socială are obligaÈ›ia de a se deplasa la domiciliul copilului È™i de a verifica dacă părintele plecat în străinătate a notificat, conform legii, plecarea sa, precum È™i desemnarea unei persoane eligibile pentru îngrijirea copilului.

Pentru a fi eligibilă, o persoană trebuie să fie majoră, să facă parte din familia extinsă È™i să îndeplinească toate condiÈ›iile materiale È™i morale necesare creÈ™terii È™i îngrijirii unui copil. În plus, persoana care se ocupă de creÈ™terea È™i îngrijirea copilului are obligaÈ›ia de a furniza datele de contact ale părinÈ›ilor plecaÈ›i în străinătate È™i de a face dovada menÈ›inerii legăturilor cu aceÈ™tia.

În primele 6 luni de la nominalizarea persoanei, serviciul public de asistență socială va vizita o dată la două luni domiciliul persoanelor desemnate, în vederea informării È™i consilierii acestora privind răspunderea ce le revine în creÈ™terea È™i îngrijirea copilului. Ulterior, vizitele vor fi realizate semestrial.
Potrivit actului normativ, reprezentantul serviciului public de asistență socială urmăreÈ™te randamentul È™colar al copilului È™i, în cazul scăderii acestuia, îl informează în scris pe învățător sau diriginte care are obligaÈ›ia de a solicita sprijinul consilierului È™colar.

Învățătorul sau dirigintele copilului cu părinÈ›i plecaÈ›i la muncă în străinătate are obligaÈ›ia de a solicita sprijinul consilierilor È™colari din cadrul centrului judeÈ›ean de resurse È™i asistență educaÈ›ională È™i, în cazul în care, în termen de trei luni de la înscrierea la È™coală, situaÈ›ia È™colară È™i integrarea în mediul È™colar nu se îmbunătățesc.Nu în ultimul rând, reprezentantul serviciului public de asistență socială va solicita sprijinul unui psiholog sau al direcÈ›iei generale de asistență socială È™i protecÈ›ia copilului atunci când există suspiciuni de afectare a stării emoÈ›ionale a copilului.

De asemenea, prin noile modificări legislative se are în vedere identificarea copiilor care se află în situaÈ›ii de risc de separare de familie. Aceste situaÈ›ii de risc vor fi identificate de către angajaÈ›ii serviciului public de asistență socială ca urmare a vizitei la domiciliul în care locuieÈ™te copilul, pe baza unor criterii stabilite prin acest act normativ.

Criteriile pe baza cărora se evaluează situaÈ›iile de risc au în vedere date despre gospodărie, despre familie È™i situaÈ›ia economică a acesteia, date despre membrii familiei È™i despre persoana care îngrijeÈ™te copilul/copiii, informaÈ›ii referitoare la practicile parentale È™i sănătatea copilului, precum È™i dezvoltarea sa în funcÈ›ie de segmentul de vârstă în care se află, date despre educaÈ›ia È™i bunăstarea copilului, precum È™i date despre locuință. În cazul în care numărul riscurilor este stabilit la mai puÈ›in de 5 situaÈ›ii, vizitele reprezentantului social vor fi făcute anual.

În schimb, vizitele reprezentantului social vor fi semestriale, în cazul identificării unui număr între 6 È™i 10 situaÈ›ii de risc, pe când o rată de 10 situaÈ›ii de risc va impune vizite trimestriale.

În urma vizitelor, reprezentantul serviciului public de asistență socială va întocmi un raport ce va fi adus la cunoÈ™tință atât familiei, cât È™i persoanei care îngrijeÈ™te copilul, raport ce va conÈ›ine informaÈ›ii cu privire la performanÈ›ele È™colare, starea fizică a copilului, grupul de prieteni È™i anturajul acestuia.

În cazul în care, în urma evaluării, se constată că există suspiciuni de afectare a stării emoÈ›ionale a copilului, situaÈ›ia È™colară È™i integrarea acestuia în mediul È™colar nu se îmbunătățesc, starea sa de sănătate este degradată sau este constatată afilierea copilului la grupuri cu un comportament infracÈ›ional, reprezentantul social are obligaÈ›ia de a solicita în scris sprijinul serviciilor de specialitate, în conformitate cu problemele remarcate. În cazul identificării unor semne de abuz/neglijență/exploatare, va fi contactată direcÈ›ia generală de asistență socială È™i protecÈ›ia copilului pentru iniÈ›ierea procedurilor prevăzute de lege.

Elaborarea acestui act normativ a avut la bază consultări realizate cu reprezentanÈ›ii autorităților administraÈ›iei publice centrale, judeÈ›ene È™i locale, ai mediului non-guvernamental È™i specialiÈ™ti independenÈ›i, în cadrul unui grup de lucru constituit la nivelul Autorității NaÈ›ionale pentru ProtecÈ›ia Drepturilor Copilului È™i AdopÈ›ie.

Informații suplimentare:
Conform datelor centralizate la nivel naÈ›ional, în evidenÈ›ele autorităților administraÈ›iei publice locale se aflau, la 30 septembrie 2014, aproximativ 83.000 copii cu cel puÈ›in un părinte plecat în străinătate.
În 2013, Legea nr. 272/2004 privind protecÈ›ia È™i promovarea drepturilor copilului a fost modificată È™i completată, introducându-se o secÈ›iune destinată protecÈ›iei copilului cu părinÈ›i plecaÈ›i la muncă în străinătate. Între altele, aceste secÈ›iune vizează obligaÈ›ia părintelui care exercită singur autoritatea părintească sau la care locuieÈ™te copilul, să notifice serviciile publice de asistență socială cu minimum 40 zile înainte de a părăsi È›ara.
 
Serviciul Comunicare, Mass-Media şi Statistică

 

Autor Redactia 19 August 2015, 23:56 Social
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii