Tablou de bord al pietelor de consum: sunt necesare mai multe actiuni pentru o adevărată piată unică destinată consumatorilor

De Alexandrina Iordache 25 Iulie 2013, 09:11 Euro
Protectia drepturilor consumatorilor diferă în continuare foarte mult între ţările UE. Doar 35% dintre europeni au încredere în achizitiile online de la vânzători din alte tări ale UE, iar sapte consumatori din zece nu stiu cum să procedeze atunci când primesc produse pe care nu le-au comandat.

Acestea sunt unele dintre rezultatele Tabloului de bord al conditiilor pentru consumatori, editia pentru 2013, publicat de Comisia Europeană. Rezultatele arată că este nevoie de un nou impuls pentru a oferi garantii consumatorilor că pot cumpăra cu încredere si usurintă din întreaga UE, online sau offline.

Unul dintre rezultatele cele mai importante subliniază scăderea încrederii consumatorilor, asociată cu o crestere a recurgerii la sistemul de despăgubiri.

Concluziile principale ale tabloului de bord sunt următoarele:

Comertul electronic este în crestere, în special pe piata internă

- Ponderea consumatorilor care fac apel la comertul electronic intern a crescut de la 38 % la 41 % în comparatie cu o crestere de la 9,6 % la 11 % în cazul achizitiilor transfrontaliere. Cu toate acestea, consumatorii sunt în continuare mult mai neîncrezători în achizitiile efectuate online de la vânzători din alte state membre ale UE, în raport cu cele efectuate pe piata internă (35 % față de 59 %).

Printre posibilele motive ale acestei situatii se numără imposibilitatea de a finaliza o achizitie, de exemplu, deoarece nu există nicio livrare în tara de provenientă a consumatorului sau din cauză că nu sunt acceptate cărtile de credit străine de către comerciantul cu amănuntul online. Aceasta este o barieră importantă în calea cumpărăturilor transfrontaliere online.

- Comisia a depus eforturi pentru a valorifica potentialul comertului electronic, prin crearea unui mediu favorabil consumatorilor. Noua legislatie privind solutionarea online a litigiilor va permite consumatorilor care îsi fac cumpărăturile pe piata internă si în alte tări ale UE să îsi solutioneze litigiile cu comerciantii mai rapid si mai ieftin, fără să ajungă la tribunal.

Directiva privind drepturile consumatorilor, care se va aplica în toate statele membre până cel târziu în iunie 2014, armonizează, printre altele, dispozitiile referitoare la politicile de retur în cazul vânzărilor la distantă.

Comisia colaborează cu părtile interesate pentru a îmbunătăti calitatea instrumentelor de comparare online si a facilita comparatiile transfrontaliere în scopul de a-i ajuta pe consumatori să aleagă cele mai bune oferte.

Persistă practicile comerciale ilicite

Pe baza evaluărilor efectuate de consumatori si de comercianţii cu amănuntul, rezultă că numărul practicilor comerciale ilicite din ultimii patru ani nu a înregistrat o scădere clară. Peste 50 % dintre consumatori au declarat că este foarte posibil să întâlnească astfel de practici pe internet.

Pe baza rezultatelor Summitului european dedicat consumatorilor din 2013, Comisia analizează în prezent cele mai bune modalităti de a accelera punerea în aplicare a legislatiei privind drepturile economice ale consumatorilor.

În septembrie 2013, va fi lansată o consultare publică privind consolidarea eficacității cooperării între autoritățile naționale, ca parte a revizuirii regulamentului care reglementează această cooperare.

Cunostintele privind drepturile consumatorilor sunt îngrijorător de scăzute

Sapte din zece consumatori nu stiu cum să procedeze în cazul în care primesc produse pe care nu le-au comandat, în timp ce mai putin de o treime dintre comerciantii cu amănuntul sunt la curent cu legislatia care reglementează termenele în care clientii trebuie să returneze produsele defecte pentru a fi reparate.

Pentru reducerea lacunelor din educatia consumatorilor adolescenti, Comisia a creat un site internet interactiv pentru profesori — Clasa consumatorului.

De asemenea, ca parte integrantă a Anului european al cetătenilor, la nivelul UE va fi lansată o campanie privind drepturile consumatorilor, care vizează atât consumatorii, cât si întreprinderile. În plus, Comisia va efectua un studiu privind garantiile existente pe anumite piete de consum pentru a verifica dacă legislatia UE este pusă în aplicare în mod coerent în întreaga UE.

Achizitiile ecologice sunt în crestere

Patru din zece consumatori afirmă că impactul ecologic al unui bun sau serviciu influentează deciziile lor de cumpărare. Printre motivele renuntării la cumpărăturile ecologice se numără lipsa de informatii relevante, pretul mai ridicat si neîncrederea în afirmatiile legate de mediu.

Comisia colaborează cu părtile interesate pentru a ajuta consumatorii să facă alegeri ecologice în cunostintă de cauză. Aceasta a sprijinit elaborarea de către părtile interesate a unui raport care include recomandări specifice privind afirmatiile legate de mediu.


 

Autor Alexandrina Iordache 25 Iulie 2013, 09:11 Euro
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii