Studiul CE privind integrarea cetatenilor mobili din UE in sase orase
Cetatenii UE se deplaseaza în alte tari ale UE, în principal, pentru oportunitati legate de locul de munca si sunt, în medie, mai tineri si mai susceptibili de a avea un loc de munca. Acest lucru este confirmat de un nou studiu independent privind impactul dreptului la libera circulatie pe teritoriul UE.
Studiul se concentreaza pe sase orase europene, alese pe criteriul componentei multinationale a populatiei lor: Barcelona, Dublin, Hamburg, Lille, Praga si Torino. Potrivit studiului, în cazul tuturor celor sase orase, afluxul de cetateni UE în vârsta de munca, tineri, a avut un impact economic pozitiv. De exemplu, la Torino, conform unei evaluari locale, veniturile fiscale colectate de la cetatenii straini, în general, au adus un beneficiu net de 1,5 miliarde de euro pentru finantele publice na?tionale.
Studiul arata, de asemenea, ca noii veniti au contribuit la acoperirea lacunelor de pe pietele locale ale muncii, la cresterea economica în noi sectoare si la compensarea efectelor cauzate de îmbatrânirea populatiei.
Conform studiului, cetatenii mobili sunt adesea supracalificati pentru locurile de munca pe care le ocupa, pot fi retribuiti cu mai putini bani si, în acelasi timp, nu beneficiaza de acces la locuinte si educatie, în aceleasi condi?ii.
„Libera circulatie este un avantaj pentru Europa, pentru cetatenii si economiile sale. Întradevar, în unele orase pot exista provocari care trebuie sa fie abordate. Cu toate acestea, nu ar fi raspunsul potrivit la problematica privind dreptul la libera circulatie. Cred ca trebuie sa lucram împreuna — la nivel european, national si local — pentru a transforma provocarile în oportunitati. Exemplele pe care orasele Barcelona, Dublin, Hamburg, Lille, Praga si Torino le ofera arata ca acest lucru este posibil”, a declarat vicepresedintele Viviane Reding, comisarul UE pentru justitie, drepturi fundamentale si cetatenie, în cadrul unei conferinte a primarilor privind libera circulatie. „Puteti conta pe faptul ca la nivelul Comisiei se depun eforturi pentru a acorda în continuare asistenta statelor membre în abordarea tuturor provocarilor legate de libera circulatie. Reuniunea de astazi cu primarii va ajuta autoritatile locale din întreaga Europa sa se inspire din cele mai bune exemple de politici de succes în materie de integrare a cetatenilor UE în orase, în beneficiul tuturor. Astept cu nerabdare sa vad ca aceste bune practici sunt extinse la nivel european.”
Principalele constatari ale studiului:
- cetatenii UE se deplaseaza în principal din motive ce tin de oportunitatile legate de locul de munca si sunt, în medie, mai tineri si mai activi din punct de vedere economic comparativ cu populatia locala din orasele analizate;
- afluxul de cetateni UE în vârsta de munca, mai tineri, în orasele selectate contribuie la abordarea provocarilor demografice cauzate de îmbatrânirea populatiei si de diminuarea fortei de munca;
- acestia contribuie, de asemenea, la acoperirea lacunelor de pe piata muncii, prin ocuparea, mai ales, a unor locuri de munca care presupun calificare scazuta (Torino si Hamburg), favorizând dezvoltarea de noi sectoare (precum TIC în Dublin) sau prin contributia la crearea de noi proiecte antreprenoriale (ca în Torino si Hamburg).
Studiul subliniaza, de asemenea, urmatoarele provocari:
- Cetatenii mobili sunt de cele mai multe ori supracalificati comparativ cu resortisantii (ocupând locuri de munca sub nivelul lor de calificare), ceea ce ar putea implica o irosire a competentelor, atenuând beneficiile potentiale ale mobilitatii în interiorul UE;
- în unele cazuri s-au identificat diferente salariale între resortisanti si cetatenii UE mobili (care, cel mai adesea, câstiga mai putin), desi dovezile sunt destul de restrânse;
- cetatenii mobili nu beneficiaza întotdeauna de aceleasi oportunitati în ceea ce priveste locuintele si incluziunea copiilor în scoli, desi sunt încadrati în munca si platesc taxe si impozite.
Reprezentanta Comisiei Europene in România
Studiul se concentreaza pe sase orase europene, alese pe criteriul componentei multinationale a populatiei lor: Barcelona, Dublin, Hamburg, Lille, Praga si Torino. Potrivit studiului, în cazul tuturor celor sase orase, afluxul de cetateni UE în vârsta de munca, tineri, a avut un impact economic pozitiv. De exemplu, la Torino, conform unei evaluari locale, veniturile fiscale colectate de la cetatenii straini, în general, au adus un beneficiu net de 1,5 miliarde de euro pentru finantele publice na?tionale.
Studiul arata, de asemenea, ca noii veniti au contribuit la acoperirea lacunelor de pe pietele locale ale muncii, la cresterea economica în noi sectoare si la compensarea efectelor cauzate de îmbatrânirea populatiei.
Conform studiului, cetatenii mobili sunt adesea supracalificati pentru locurile de munca pe care le ocupa, pot fi retribuiti cu mai putini bani si, în acelasi timp, nu beneficiaza de acces la locuinte si educatie, în aceleasi condi?ii.
„Libera circulatie este un avantaj pentru Europa, pentru cetatenii si economiile sale. Întradevar, în unele orase pot exista provocari care trebuie sa fie abordate. Cu toate acestea, nu ar fi raspunsul potrivit la problematica privind dreptul la libera circulatie. Cred ca trebuie sa lucram împreuna — la nivel european, national si local — pentru a transforma provocarile în oportunitati. Exemplele pe care orasele Barcelona, Dublin, Hamburg, Lille, Praga si Torino le ofera arata ca acest lucru este posibil”, a declarat vicepresedintele Viviane Reding, comisarul UE pentru justitie, drepturi fundamentale si cetatenie, în cadrul unei conferinte a primarilor privind libera circulatie. „Puteti conta pe faptul ca la nivelul Comisiei se depun eforturi pentru a acorda în continuare asistenta statelor membre în abordarea tuturor provocarilor legate de libera circulatie. Reuniunea de astazi cu primarii va ajuta autoritatile locale din întreaga Europa sa se inspire din cele mai bune exemple de politici de succes în materie de integrare a cetatenilor UE în orase, în beneficiul tuturor. Astept cu nerabdare sa vad ca aceste bune practici sunt extinse la nivel european.”
Principalele constatari ale studiului:
- cetatenii UE se deplaseaza în principal din motive ce tin de oportunitatile legate de locul de munca si sunt, în medie, mai tineri si mai activi din punct de vedere economic comparativ cu populatia locala din orasele analizate;
- afluxul de cetateni UE în vârsta de munca, mai tineri, în orasele selectate contribuie la abordarea provocarilor demografice cauzate de îmbatrânirea populatiei si de diminuarea fortei de munca;
- acestia contribuie, de asemenea, la acoperirea lacunelor de pe piata muncii, prin ocuparea, mai ales, a unor locuri de munca care presupun calificare scazuta (Torino si Hamburg), favorizând dezvoltarea de noi sectoare (precum TIC în Dublin) sau prin contributia la crearea de noi proiecte antreprenoriale (ca în Torino si Hamburg).
Studiul subliniaza, de asemenea, urmatoarele provocari:
- Cetatenii mobili sunt de cele mai multe ori supracalificati comparativ cu resortisantii (ocupând locuri de munca sub nivelul lor de calificare), ceea ce ar putea implica o irosire a competentelor, atenuând beneficiile potentiale ale mobilitatii în interiorul UE;
- în unele cazuri s-au identificat diferente salariale între resortisanti si cetatenii UE mobili (care, cel mai adesea, câstiga mai putin), desi dovezile sunt destul de restrânse;
- cetatenii mobili nu beneficiaza întotdeauna de aceleasi oportunitati în ceea ce priveste locuintele si incluziunea copiilor în scoli, desi sunt încadrati în munca si platesc taxe si impozite.
Reprezentanta Comisiei Europene in România
Scrie un comentariu
Comentarii
Vezi toate comentariile
Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.
Scrie un comentariu