Recomandari ale Curtii de Conturi Europene referitor la politica de dezvoltare rurala
Conform unui raport publicat de Curtea de Conturi Europeana, mecanismele actuale de monitorizare si de evaluare nu au reusit sa puna la dispozitie în timp util informatiile necesare care sa stea la baza deciziilor legate de identificarea celor mai eficace si mai eficiente masuri, în contextul elaborarii politicii de dezvoltare rurala pentru perioada 2014/2020.
În perioada financiara 2007-2013, Uniunea Europeana a alocat aproximativ 100 de miliarde de euro pentru îndeplinirea obiectivelor în materie de dezvoltare rurala. Statele membre au angajat, de asemenea, 58 de miliarde de euro din resursele proprii pentru a cofinanta programele de dezvoltare rurala. Aceste programe sunt elaborate de statele membre. Odata aprobate de Comisie, ele sunt puse în aplicare de statele membre.
„Statele membre si Comisia Europeana s-au axat într-o masura prea mare pe cheltuirea bugetului alocat dezvoltarii rurale si nu au pus un accent suficient pe obtinerea într-un mod eficient a rezultatelor”,a afirmat domnul Jan Kinšt, membrul Curtii responsabil de acest raport.
Consiliul European a subliniat ca fiecare euro din bugetul UE trebuie sa fie cheltuit nu numai în mod corect, ci si în mod corespunzator. În cadrul auditului sau, Curtea a constatat însa ca statele membre au dat dovada de un interes scazut fata de rezultatele obtinute de programele lor de dezvoltare rurala. Comisia a acceptat programe cu obiective vagi si deschise la interpretari, care nu precizau ce se doreste sa se obtina prin programele respective.
Conform constatarilor acestui audit, din cauza deficientelor existente la nivelul sistemelor de monitorizare si de evaluare ale statelor membre, informatiile obtinute nu erau suficient de fiabile, coerente si relevante pentru a arata care au fost rezultatele obtinute în raport cu obiectivele stabilite. Raportarea cu privire la rezultatele obtinute nu a fost adecvata. De asemenea, Comisia si statele membre nu au utilizat în mod corespunzator informatiile disponibile referitoare la rezultate pentru a îmbunatati eficacitatea sau eficienta cheltuielilor din domeniul dezvoltarii rurale.
Pot fi aduse si trebuie sa fie aduse ameliorari în ceea ce priveste monitorizarea si evaluarea pentru restul perioadei actuale în care se pot cheltui fondurile (care se încheie la sfârsitul anului 2015), pentru a se asigura faptul ca bugetul UE este cheltuit în mod corespunzator. Mai mult, viitoarea perioada de programare 2014/2020 reprezinta pentru Comisie si statele membre o oportunitate de a acorda eficacitatii si eficientei un rol central în cadrul noii politici de cheltuieli si, ulterior, în cadrul selectarii operatiunilor si a proiectelor care vor beneficia de finantare. În acest sens, este esential sa se stabileasca obiective mai bune si sa se consolideze monitorizarea si evaluarea rezultatelor. tinând seama de aceste aspecte, auditorul extern al UE formuleaza o serie de recomandari în cadrul raportului.
Pe baza constatarilor sale, Curtea de Conturi Europeana recomanda urmatoarele:
- Comisia si statele membre ar trebui sa utilizeze monitorizarea si evaluarea pentru a pune în mai mare masura accentul pe obtinerea de rezultate;
- Comisia si statele membre ar trebui sa ia masuri înca de acum pentru a se asigura ca evaluarile ex post din 2015 cu privire la perioada de programare 2007/2013 vor produce informatii comparabile si de buna calitate;
- Comisia ar trebui sa îmbunatateasca modul în care este conceput cadrul comun de monitorizare si evaluare cu scopul de a produce în timp util informatii mai relevante, mai fiabile si mai comparabile, în special cu privire la eficacitatea si la eficienta masurilor în obtinerea de rezultate;
- statele membre si Comisia ar trebui sa se asigure ca programele de dezvoltare rurala 2014/2020 asigura o baza mai solida pentru buna gestiune financiara, stabilind obiective precise si masurabile si planuri pentru monitorizarea si evaluarea eficien?ei si a eficacitatii programelor;
- statele membre ar trebui sa integreze eficacitatea si eficienta, înca din faza de conceptie, în sistemele de implementare a programelor de dezvoltare rurala 2014/2020, iar informatiile colectate în cadrul proceselor de solicitare a sprijinului, de selectie si de plata ar trebui sa fie reutilizate pentru monitorizare si evaluare;
- statele membre si Comisia ar trebui sa îsi îmbunatateasca raportarea cu privire la rezultatele obtinute cu ajutorul bugetului UE pentru a consolida modul în care se raspunde pentru actul de gestiune. Aceasta ar trebui sa includa o urmarire mai sistematica a modului în care se da curs constatarilor formulate în urma evaluarilor.
În perioada financiara 2007-2013, Uniunea Europeana a alocat aproximativ 100 de miliarde de euro pentru îndeplinirea obiectivelor în materie de dezvoltare rurala. Statele membre au angajat, de asemenea, 58 de miliarde de euro din resursele proprii pentru a cofinanta programele de dezvoltare rurala. Aceste programe sunt elaborate de statele membre. Odata aprobate de Comisie, ele sunt puse în aplicare de statele membre.
„Statele membre si Comisia Europeana s-au axat într-o masura prea mare pe cheltuirea bugetului alocat dezvoltarii rurale si nu au pus un accent suficient pe obtinerea într-un mod eficient a rezultatelor”,a afirmat domnul Jan Kinšt, membrul Curtii responsabil de acest raport.
Consiliul European a subliniat ca fiecare euro din bugetul UE trebuie sa fie cheltuit nu numai în mod corect, ci si în mod corespunzator. În cadrul auditului sau, Curtea a constatat însa ca statele membre au dat dovada de un interes scazut fata de rezultatele obtinute de programele lor de dezvoltare rurala. Comisia a acceptat programe cu obiective vagi si deschise la interpretari, care nu precizau ce se doreste sa se obtina prin programele respective.
Conform constatarilor acestui audit, din cauza deficientelor existente la nivelul sistemelor de monitorizare si de evaluare ale statelor membre, informatiile obtinute nu erau suficient de fiabile, coerente si relevante pentru a arata care au fost rezultatele obtinute în raport cu obiectivele stabilite. Raportarea cu privire la rezultatele obtinute nu a fost adecvata. De asemenea, Comisia si statele membre nu au utilizat în mod corespunzator informatiile disponibile referitoare la rezultate pentru a îmbunatati eficacitatea sau eficienta cheltuielilor din domeniul dezvoltarii rurale.
Pot fi aduse si trebuie sa fie aduse ameliorari în ceea ce priveste monitorizarea si evaluarea pentru restul perioadei actuale în care se pot cheltui fondurile (care se încheie la sfârsitul anului 2015), pentru a se asigura faptul ca bugetul UE este cheltuit în mod corespunzator. Mai mult, viitoarea perioada de programare 2014/2020 reprezinta pentru Comisie si statele membre o oportunitate de a acorda eficacitatii si eficientei un rol central în cadrul noii politici de cheltuieli si, ulterior, în cadrul selectarii operatiunilor si a proiectelor care vor beneficia de finantare. În acest sens, este esential sa se stabileasca obiective mai bune si sa se consolideze monitorizarea si evaluarea rezultatelor. tinând seama de aceste aspecte, auditorul extern al UE formuleaza o serie de recomandari în cadrul raportului.
Pe baza constatarilor sale, Curtea de Conturi Europeana recomanda urmatoarele:
- Comisia si statele membre ar trebui sa utilizeze monitorizarea si evaluarea pentru a pune în mai mare masura accentul pe obtinerea de rezultate;
- Comisia si statele membre ar trebui sa ia masuri înca de acum pentru a se asigura ca evaluarile ex post din 2015 cu privire la perioada de programare 2007/2013 vor produce informatii comparabile si de buna calitate;
- Comisia ar trebui sa îmbunatateasca modul în care este conceput cadrul comun de monitorizare si evaluare cu scopul de a produce în timp util informatii mai relevante, mai fiabile si mai comparabile, în special cu privire la eficacitatea si la eficienta masurilor în obtinerea de rezultate;
- statele membre si Comisia ar trebui sa se asigure ca programele de dezvoltare rurala 2014/2020 asigura o baza mai solida pentru buna gestiune financiara, stabilind obiective precise si masurabile si planuri pentru monitorizarea si evaluarea eficien?ei si a eficacitatii programelor;
- statele membre ar trebui sa integreze eficacitatea si eficienta, înca din faza de conceptie, în sistemele de implementare a programelor de dezvoltare rurala 2014/2020, iar informatiile colectate în cadrul proceselor de solicitare a sprijinului, de selectie si de plata ar trebui sa fie reutilizate pentru monitorizare si evaluare;
- statele membre si Comisia ar trebui sa îsi îmbunatateasca raportarea cu privire la rezultatele obtinute cu ajutorul bugetului UE pentru a consolida modul în care se raspunde pentru actul de gestiune. Aceasta ar trebui sa includa o urmarire mai sistematica a modului în care se da curs constatarilor formulate în urma evaluarilor.
Scrie un comentariu
Comentarii
Vezi toate comentariile
Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.
Scrie un comentariu