Comisia europeana adoptă noi norme de sprijinire a productiei cinematografice
Comisia Europeană adopta criterii revizuite pentru evaluarea, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, a schemelor de sprijin ale statelor membre în favoarea operelor cinematografice si a altor opere audiovizuale.
Noua Comunicare privind cinematografia permite acordarea de ajutoare pentru o gamă mai largă de activităti, evidentiază marja de discretie de care dispun statele membre pentru a defini activitătile culturale care merită sprijinite, introduce posibilitatea de a acorda ajutoare mai substantiale pentru productțiile transfrontaliere si promovează patrimoniul cinematografic.
Comisia a luat în considerare observatiile primite în cursul a trei consultări publice cu statele membre si cu părtile interesate.
Noile norme extind domeniul de aplicare al Comunicării privind cinematografia din 2001 care prevedea numai ajutoare de stat pentru productia de filme, cu scopul de a include toate etapele unei opere audiovizuale, de la conceperea acesteia până la prezentarea în fata publicului.
În principiu, intensitatea ajutorului care poate fi acordat unei opere cinematografice continuă să fie limitată la 50% din bugetul de productie. Costurile de distributie si de promovare pot beneficia de un ajutor cu aceeasi intensitate. Cu toate acestea, coproductiile finantate de mai mult de un stat membru pot primi în prezent ajutoare de până la 60% din bugetul de productie. Dimpotrivă, nu există limite privind ajutorul destinat scrierii de scenarii sau dezvoltării proiectului cinematografic ori operelor audiovizuale greu de realizat, astfel cum sunt definite de fiecare stat membru în conformitate cu principiul subsidiaritătii.
În temeiul noilor norme, statele membre au în continuare dreptul de a impune beneficiarilor măsurilor de ajutor în domeniul audiovizualului conditii de teritorializare a cheltuielilor. Într-adevăr, o astfel de restrictionare a normelor pietei unice a UE este justificată prin promovarea diversitătii culturale, care necesită conservarea resurselor si a cunostintelor din sector la nivel national sau local.
Normele revizuite asigură că astfel de obligatii teritoriale rămân proportionale cu aceste obiective. În special, statele membre pot impune ca 160% din valoarea ajutorului acordat să fie cheltuite pe teritoriul lor. De asemenea, statele membre pot impune ca, independent de valoarea ajutorului acordat, un nivel minim din activitatea de productție să se desfăsoare pe teritoriul lor, ca o conditie pentru a beneficia de ajutor. Acest nivel nu poate depăsi 50% din bugetul de productie. În nicio situatie, ca si în cazul normelor anterioare, obligatia de teritorializare a cheltuielilor nu poate depăsi 80% din bugetul de productie.
Noua Comunicare privind cinematografia subliniază, de asemenea, importanta obiectivelor legate de patrimoniul cinematografic, în privinta colectionării, conservării si accesibilitătii filmelor europene. Statele membre ar trebui să îi încurajeze si să îi sprijine pe producători să depună o copie a operelor care beneficiază de ajutor pentru ca acestea să fie conservate si utilizate în scopuri necomerciale specifice.
Statele membre ar trebui să-si alinieze schemele de sprijin existente la această comunicare în termen de doi ani.
Vicepresedintele Comisiei, dl Joaquín Almunia, a declarat: „Obiectivul acestor norme revizuite este de a încuraja creatiile audiovizuale dinamice în Europa, păstrând totodată diversitatea culturală în întreaga Uniune Europeană. Comunicarea oferă un cadru comun la nivelul UE pentru sprijinul acordat de statele membre, care ia în considerare dimensiunea europeană a sectorului audiovizual si urmăreste să asigure viabilitatea si competitivitatea permanentă a acestuia.”
Sursa: Comisia Europeana
Noua Comunicare privind cinematografia permite acordarea de ajutoare pentru o gamă mai largă de activităti, evidentiază marja de discretie de care dispun statele membre pentru a defini activitătile culturale care merită sprijinite, introduce posibilitatea de a acorda ajutoare mai substantiale pentru productțiile transfrontaliere si promovează patrimoniul cinematografic.
Comisia a luat în considerare observatiile primite în cursul a trei consultări publice cu statele membre si cu părtile interesate.
Noile norme extind domeniul de aplicare al Comunicării privind cinematografia din 2001 care prevedea numai ajutoare de stat pentru productia de filme, cu scopul de a include toate etapele unei opere audiovizuale, de la conceperea acesteia până la prezentarea în fata publicului.
În principiu, intensitatea ajutorului care poate fi acordat unei opere cinematografice continuă să fie limitată la 50% din bugetul de productie. Costurile de distributie si de promovare pot beneficia de un ajutor cu aceeasi intensitate. Cu toate acestea, coproductiile finantate de mai mult de un stat membru pot primi în prezent ajutoare de până la 60% din bugetul de productie. Dimpotrivă, nu există limite privind ajutorul destinat scrierii de scenarii sau dezvoltării proiectului cinematografic ori operelor audiovizuale greu de realizat, astfel cum sunt definite de fiecare stat membru în conformitate cu principiul subsidiaritătii.
În temeiul noilor norme, statele membre au în continuare dreptul de a impune beneficiarilor măsurilor de ajutor în domeniul audiovizualului conditii de teritorializare a cheltuielilor. Într-adevăr, o astfel de restrictionare a normelor pietei unice a UE este justificată prin promovarea diversitătii culturale, care necesită conservarea resurselor si a cunostintelor din sector la nivel national sau local.
Normele revizuite asigură că astfel de obligatii teritoriale rămân proportionale cu aceste obiective. În special, statele membre pot impune ca 160% din valoarea ajutorului acordat să fie cheltuite pe teritoriul lor. De asemenea, statele membre pot impune ca, independent de valoarea ajutorului acordat, un nivel minim din activitatea de productție să se desfăsoare pe teritoriul lor, ca o conditie pentru a beneficia de ajutor. Acest nivel nu poate depăsi 50% din bugetul de productie. În nicio situatie, ca si în cazul normelor anterioare, obligatia de teritorializare a cheltuielilor nu poate depăsi 80% din bugetul de productie.
Noua Comunicare privind cinematografia subliniază, de asemenea, importanta obiectivelor legate de patrimoniul cinematografic, în privinta colectionării, conservării si accesibilitătii filmelor europene. Statele membre ar trebui să îi încurajeze si să îi sprijine pe producători să depună o copie a operelor care beneficiază de ajutor pentru ca acestea să fie conservate si utilizate în scopuri necomerciale specifice.
Statele membre ar trebui să-si alinieze schemele de sprijin existente la această comunicare în termen de doi ani.
Vicepresedintele Comisiei, dl Joaquín Almunia, a declarat: „Obiectivul acestor norme revizuite este de a încuraja creatiile audiovizuale dinamice în Europa, păstrând totodată diversitatea culturală în întreaga Uniune Europeană. Comunicarea oferă un cadru comun la nivelul UE pentru sprijinul acordat de statele membre, care ia în considerare dimensiunea europeană a sectorului audiovizual si urmăreste să asigure viabilitatea si competitivitatea permanentă a acestuia.”
Sursa: Comisia Europeana
Scrie un comentariu
Comentarii
Vezi toate comentariile
Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.
Scrie un comentariu