Procesele în care sunt implicați consumatorii și băncile au scăzut de trei ori față de perioada 2015-2016
Dacă la momentul înființării È™i debutului activității CSALB (2015-2016), numărul de procese dintre bănci È™i consumatori era de aproximativ 40.000, în prezent, numărul litigiilor din instanÈ›e a scăzut de trei ori, la puÈ›in peste 13.000 de procese. În acest context, Centrul de SoluÈ›ionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) reia apelul către băncile comerciale de a-È™i îndruma clienÈ›ii persoane fizice să acceseze serviciile Centrului, pentru găsirea unei soluÈ›ii amiabile cu ajutorul unui conciliator, cu scopul de a reduce È™i mai mult numărul litigiilor aflate pe rolul instanÈ›elor de judecată.
Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii NaÈ›ionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB: „Scăderea numărului de procese dintre consumatori È™i bănci de la 40 de mii până la aproximativ 13 mii de litigii este semnificativă, însă numărul proceselor ar fi putut fi mult mai mic decât cel de acum. Din păcate, în instanÈ›e procesele merg foarte greu, mulÈ›i judecători nefiind specializaÈ›i în problematica financiar-bancară. Sunt procese care durează ani de zile pentru cauze de câteva sute de lei. La final, când consumatorii È™i băncile implicate vor trage linie, ar putea chiar să constate că beneficiile obÈ›inute sunt mai mici decât costurile acestor procese. În plus, doar una din cele două părÈ›i va avea câÈ™tig de cauză. Apelul nostru către judecători a fost să recomande părÈ›ilor soluÈ›ionarea alternativă, prin conciliere, în care ambele părÈ›i au de câÈ™tigat. Consumatorilor le recomandăm să apeleze la instanță doar după ce au încercat să îÈ™i rezolve nemulÈ›umirile în mod amiabil. InstanÈ›a să fie ultima soluÈ›ie, È›inând cont de costurile mari de timp, bani È™i energie pe care le implică un proces. Dacă sunt consumatori care aleg calea instanÈ›ei pentru că nu au aflat încă de existenÈ›a CSALB, banca are datoria să-i informeze pe aceÈ™tia de varianta negocierii, gratuită pentru ei. Există bănci care fac deja acest lucru pentru că au înÈ›eles beneficiile stingerii unor procese costisitoare. Anul acesta 122 procese s-au încheiat în instanță pentru că părÈ›ile s-au înÈ›eles în cadrul CSALB. Avem aproape o dublare a numărului de cazuri față de 2021, semn că existe premise ca tot mai multe bănci să adopte această strategie, iar numărul de procese să scadă în continuare.”
Procese înlocuite cu soluÈ›ionări amiabile
122 de procese în instanță s-au închis în 2022 pentru că părÈ›ile au apelat la concilierea în cadrul CSALB. În anul 2021 au fost 67 de procese încheiate în acest mod. Majoritatea sunt în faza de fond, însă în orice etapă procesuală un dosar poate ajunge la CSALB cu acordul părÈ›ilor. Practic, băncile le-au recomandat clienÈ›ilor să apeleze la CSALB încă din momentul când au primit cererea de chemare în judecată. Acest lucru face ca negocierile cu banca să aibă un rezultat È™i chiar să fie implementate înainte de primul termen de judecată. Timpul mediu de soluÈ›ionare a unei negocieri în cadrul CSALB este de 33 de zile (în anul 2021).
Exemple de cauze aflate pe rol, care È™i-au găsit rezolvarea în CSALB (extrase de pe portalul instanÈ›elor):
AcÈ›iune în constatare clauze abuzive;
AcÈ›iune cu privire la Legea nr. 77/2016 (darea în plată);
Procedura insolvenței;
Contestație la executare;
Obiectul solicitărilor a fost:
Restituirea comisionului de administrare ce fusese perceput la valoarea sumei acordate și restituirea comisionului de acordare credit;
Eliminarea și restituirea comisionului de administrare credit și a comisionului de analiză dosar;
Renegocierea contractului È™i scăderea ratei (credit în CHF).
Luca Romulus, avocat din Cluj: „În ultima lună am avut 15 clienÈ›i care reclamau în instanță clauze abuzive sau invocau creÈ™terea ratelor. Vorbim în cazul lor de credite vechi, luate în 2006-2008. În cazurile soluÈ›ionate amiabil banca a fost cea care m-a contactat. Chiar vreau să îi felicit pe juriÈ™tii băncii care au propus să stingem litigiul în mod amiabil È™i să evităm niÈ™te costuri importante. Odată ce banca propune sau acceptă soluÈ›ionarea amiabilă, eu intru în dialog cu conciliatorul CSALB, care È›ine legătura cu banca È™i apoi discutăm pe marginea ofertei băncii. Eu È™i clientul mai adăugăm unele argumente È™i pretenÈ›ii până când ajungem la un punct comun. ClienÈ›ii sunt foarte mulÈ›umiÈ›i, în primul rând pentru că se rezolvă repede. În cazurile în care banca a propus soluÈ›ia amiabilă, clienÈ›ii au acceptat în proporÈ›ie de 100% soluÈ›ia la care s-a ajuns. În majoritatea cazurilor banca a acceptat să platească È™i onorariul către avocat, însă am mai redus È™i eu din acest onorariul, mai ales că timpul de rezolvare este atât de scurt. Din păcate, nu toate băncile sunt la fel: chiar acum am pe rol un proces în care o bancă se judecă pentru 1.500 de lei cu consumatorul È™i nu face niciun pas către conciliere.”
Ionela Aiftincă, avocat din BotoÈ™ani: „În 2022 am avut cinci dosare în care părÈ›ile au renunÈ›at la proces. Toate s-au rezolvat la CSALB, iar timpul de rezolvare a fost de aproximativ o săptămână pentru fiecare. La momentul acesta clienÈ›ii au deja banii în cont. Față de ce au cerut È™i ar fi putut obÈ›ine în instanță, estimez că au primit cu 10%-20% mai puÈ›in. Însă, soluÈ›ia obÈ›inută prin conciliere este avantajoasă È™i pentru că elimină incertitudinea din timpul procesului, la care se adaugă timpul foarte scurt de soluÈ›ionare. Băncile care nu au adoptat încă această soluÈ›ie, ajung să plătească sume mult mai mari, cu avocaÈ›i, expertize, executări silite, provizioane. Din păcate metoda aceasta nu este foarte cunoscută, de aceea nici judecătorii nu vorbesc despre ea. ClienÈ›ii pe care i-am avut au fost foarte multumiÈ›i. Chiar am un client care È™i-a soluÈ›ionat două dosare prin conciliere, iar acum este nerăbdător să-l rezolve È™i pe al treilea în acelaÈ™i mod.”
Nela PetriÈ™or, fost judecător al ÎCCJ, avocat È™i conciliator CSALB: „Oamenii trebuie să È™tie că niciodata instanÈ›a nu va da o soluÈ›ie echitabilă, ci doar va lua o hotărâre supusă probelor din dosar È™i adevărului judiciar. Judecătorul nu poate să se transforme în conciliator, să empatizeze, aÈ™a cum se întâmplă în procedura CSALB. Ne întrebăm de ce oamenii petrec ani de zile în procese pentru prejudicii minore? Pentru că băncile sunt formate la rândul lor din oameni, din funcÈ›ionari. În departamentul care asigură asistență în litigii, angajaÈ›ii au de cele mai multe ori mentalitatea gladiatorului, nu pot vedea lucrurile decât în alb sau negru. De aceea este foarte bine ca băncile să aibă È™i juriÈ™ti care să nu fi făcut instanță, să nu fie “virusaÈ›i” de lupta din instanță. De cele mai multe ori nu banca este cea care refuză să apeleze la conciliere, ci echipa care gestionează litigiile. Am constat în activitatea de conciliator că atunci când o bancă a înlocuit un om cheie cu o persoană mai tânără, mai deschisă, întreaga activitate de soluÈ›ionare alternativă s-a îmbunătățit. Din partea instanÈ›elor s-ar putea face mai mult dacă părÈ›ile ar fi informate de către judecător despre CSALB. AÈ™a cum într-un divorÈ› judecătorul este obligat să dea părÈ›ilor sfaturi de împăcare la fiecare termen, le-ar putea sfătui È™i despre împăcarea în cadrul CSALB. În cazul concilierii ar fi un avantaj în plus față de divorÈ›: conciliatorul care vine cu expertiza lui È™i propune o soluÈ›ie pentru rezolvarea problemei. ”
Aproape 4.000 de litigii “stinse” amiabil, din martie 2016
Până pe 15 noiembrie 2022, în 3.960 de cazuri consumatorii È™i băncile È™i-au rezolvat nemulÈ›umirile prin intermediul CSALB:
În 2.486 de cazuri, părÈ›ile au negociat È™i au acceptat soluÈ›ia propusă de conciliatorii Centrului. Alte 533 de negocieri s-au încheiat fără ca soluÈ›ia să fie acceptată de ambele părÈ›i.
În alte 1.474 de situaÈ›ii, băncile sau IFN-urile au rezolvat nemulÈ›umirile propriilor clienÈ›i în mod direct, fără intervenÈ›ia conciliatorilor, însă după ce consumatorii s-au adresat CSALB.
Beneficiile obÈ›inute în aproape È™apte ani de activitate depășeÈ™sc 7,5 milioane de euro.
Despre CSALB: CSALB este o entitate înfiinÈ›ată ca urmare a unei Directive europene È™i intermediază gratuit È™i în mai puÈ›in de trei luni negocierea dintre consumatori È™i bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeÈ› al țării pot trimite cereri către Centrul de SoluÈ›ionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiÈ™ti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înÈ›elegerea părÈ›ilor are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informaÈ›ii despre activitatea Centrului puteÈ›i obÈ›ine È™i la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).
Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.
Scrie un comentariu