Autoconsumul reprezinta 7,6% din PIB. Unde este problema?

De Cristian Orgonas 08 Decembrie 2010, 22:07 Economie
In acest an, valoarea Produsului Intern Brut va fi in jurul a 510 miliarde lei sau 120 miliarde euro, insa o parte importanta din aceasta suma reprezinta autoconsumul, respectiv valoarea bunurilor produse si consumate in gospodariile populatiei.

Astfel, conform Comisiei Nationale de Prognoza, valoarea autoconsumului populatiei ca si componenta a PIB va fi in 2010 de 38,7 miliarde lei sau 7,6% din PIB, procent in scadere semnificativa fata de inceputul anilor 2000. De asemenea, autoconsumul reprezinta si o componenta importanta a cheltuielilor gospodariilor populatiei.

Autoconsumul nu presupune schimburi banesti, nu este fiscalizat si deci nu genereaza incasari bugetare.

Problema nu ar fi una deosebita daca valoarea PIB nu ar fi utilizata la calculul diversilor indicatori economici si sociali, iar diferenta dintre raportarea la PIB cu autoconsum si fara autoconsum se poate observa foarte bine daca analizam evolutia veniturilor bugetare.

In mod surprinzator, cea mai buna executie bugetara din ultimii 7 ani a fost realizata in 2004 de guvernul Nastase, in anul respectiv ponderea veniturilor bugetare in PIB calculat fara autoconsum fiind de 37%. A urmat o performanta absolut mediocra a guvernului Tariceanu, si o performanta pe masura de proasta a guvernului Boc.

De remarcat ca, in ultimii 3 ani, diferenta dintre cele doua moduri de calcul reprezinta echivalentul a ~2,5% din PIB, iar in 2004 de 5%, in anul respectiv autoconsumul reprezentand 12,8% din PIB.

Ponderea autoconsumului in cheltuielile populatiei reprezinta un foarte bun indicator al gradului de saracie. Cu cat autoconsumul este mai mare, cu atat populatia este mai saraca si se limiteaza la a consuma produse de stricta necesitate.

In acest context, nu cred ca poate cineva nega cresterea semnificativa a standardului de viata intre 2004 si 2010.

Avem insa doua Romanii complet diferite – in mediul rural, ponderea autoconsumului in cheltuielile populatiei este de 25%, iar in mediul urban de doar 5-6%, diferenta dintre cele doua medii de rezidenta fiind uriasa.

Iar pentru a intelege cat de mare este valoarea autoconsumului (9 miliarde euro in 2010) sa spunem ca, in Romania, magazinele vand anual produse alimentare in valoare de aproximativ 20 miliarde euro.


 

Autor Cristian Orgonas 08 Decembrie 2010, 22:07 Economie
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii

 

decathlon.ro

Publicitate