8,5 miliarde euro exporturi pe primele opt luni

De AmosNews 13 Octombrie 2011, 22:03 Economie
Exporturile totale ale României pe primele opt luni ale anului 2011 înregistreaza o valoare de 29,2 md euro, iar valoarea importurilor este de 35,4 md euro, se arată într-un comunicat al Ministerului Economiei. Astfel, exporturile FOB extracomunitare ale României au fost de 8,5 miliarde euro, în timp ce volumul importurilor extracomunitare a fost de 10 miliarde euro.

Astfel, în primele opt luni ale anului curent, exporturile româneşti extracomunitare au înregistrat o dinamică de 32,6%, valoare ce mentine rata de creştere a exporturilor totale la un nivel crescut de 25,1%. Se consolideaza astfel, dinamica ascendenta constant pozititva a exporturilor româneşti, manifestată în ultimile 20 de luni, confirmand rezultatele demersurilor şi acţiunilor susţinute de Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri de determinare a orientării şi susţinere a exporturilor spre ţări mai puţin afectate de criză.

Structura exporturilor în primele opt luni ale anului 2011 indică o îmbunătăţire constantă, astfel că, ponderea produselor industriei constructoare de maşini inclusiv electrotehnica, este de 41,1%, produsele industriei chimice şi mase plastice reprezinta 6,5% şi industria agroalimentară 5,6%. Din totalul exporturilor româneşti, 74,9% reprezintă produsele manufacturate.

Principalele ţări către care s-au orientat exporturile româneşti în ultima perioadă, cu creşteri semnificative sunt:
• Japonia – creştere de 21,7% a exporturilor (componente auto, rulmenţi, aparate electrice, produse de sticlărie, vinuri etc.),
• Canada – creştere de 106,2% a exporturilor: maşini şi aparate electrice, cazane şi echipamente nucleare, componente şi părţi de avioane,
• SUA – creştere cu 46,5%: componente auto, îngrăşăminte produse chimice,
• Arabia Saudita - creştere cu 190,6%: uleiuri si combustibili, produse din otel, echipamente electrotehnice, mobilier,
• Emiratele Arabe Unite – crestere de 96,6 %, uleiuri si combustibili, materiale plastice si materiale de constructii,
• Africa de Sud – crestere de 175% , anvelope, materiale de constructii, aparate si echipamente electrotehnice, autovehicule
• Ucraina - creştere a exporturilor de 70 %: produse minerale, maşini şi echipamente electrice, autoturisme şi componente auto;

Un numar semnificativ de alte piete externe înregistreaza creşteri de peste 50% a exporturilor, intre care mentionam: Serbia (57,2%), Bosnia Herţegovina (68,1 %), Iordania (144,1%), Tunisia (164,5%), Irak (98,2%), Kuweit (301,4%), Oman (145,8%), Iran (86,5%), Afganistan (218,6%), Azerbaidjan (102,9%), Kazahstan (155,8%), Singapore (120,8%), Columbia (69%), Brazilia (95%) ş.a.

Principalele produse care constituie baza exporturilor româneşti sunt:
-părţi şi componente pentru autovehicule (5,71% din exporturile româneşti, cu o creşetere de 27,67% faţă de aceaşi perioadă din 2010),
-fire, cabluri, conductori electrici izolaţi (5,51% din exporturile româneşti, cu o creşetere de 27,9% faţă de aceaşi perioadă din 2010),
-uleiuri din petrol altele decât brute (benzine, motorine) (5,44% din exporturile româneşti, cu o creşetere de 29,15% faţă de aceaşi perioadă din 2010),
-autoturisme şi alte autovehicule (5,44% din exporturile româneşti, cu o creşetere de 18,31% faţă de aceaşi perioadă din 2010),
-aparate electrice pentru telefonie (5,34 % din exporturile româneşti, cu o creştere de 45,33% faţă de aceaşi perioadă din 2010),
-anvelope din cauciuc (2,22% din exporturile româneşti, cu o creştere de 36,16% faţă de aceaşi perioadă din 2010),
-pompe cu aer şi compresoare (1,85% din exporturile româneşti, cu o creştere de 89,98% faţă de aceaşi perioadă din 2010),
-pacheboturi şi nave de croazieră (1,61% din exporturile româneşti, cu o creştere de 8,85% faţă de aceaşi perioadă din 2010),
-încălţăminte (1,47% din exporturile româneşti, cu o creştere de 22,17% faţă de aceaşi perioadă din 2010)
-medicamente (1,47% din exporturile româneşti, cu o creştere de 33,04% faţă de aceaşi perioadă din 2010).
 
Cea mai mare parte din produsele menţionate mai sus au o valoare adăugată ridicată, fiind realizate în sectoare de activitate coordonate de MECMA.

Orientarea geografică a importurilor nu a înregistrat modificari majore, principalii parteneri la import fiind: Germania, Italia, Ungaria, Franţa, Federatia Rusa şi Kazahstan.

„Măsurile de reformă pe care MECMA şi Guvernul le-au promovat şi au obligaţia să le aplice în continuare este tocmai acela de a crea o economie stabilă şi eficientă, mai puţin vulnerabilă, care să aibă capacitatea de a reacţiona în momente de criză. Cred că măsurile pe care Guvernul le-a luat în ultima perioadă şi care au readus economia pe creştere vor limita efectele negative,” a declarat ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri, Ion Ariton.

 

Autor AmosNews 13 Octombrie 2011, 22:03 Economie
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii