Apariție editorială: Programarea plăcii Arduino, autor profesor Traian Anghel

De Redactia 16 Noiembrie 2016, 11:56 Cultura Brailei

aparitie editorialaLa începutul lunii noiembrie 2016, la Editura Paralela 45, a apărut lucrarea Programarea plăcii Arduino, avându-l ca autor pe profesorul Traian Anghel de la Liceul Teoretic „Nicolae Iorga” Brăila. Cartea prezintă cititorilor familia de plăci de dezvoltare Arduino şi o serie de proiecte realizate cu acestea, punând accent pe Arduino UNO R3, cea mai populară versiune a acesteia.

Amănunte aflăm din recenzia lucrării care oferă o scurtă prezentare a conținutului, nu înainte de a spune câteva cuvinte despre plăcile de dezvoltare:

”Plăci de dezvoltare
Tehnologia de astăzi oferă utilizatorilor posibilitatea de a-şi construi şi programa singuri dispozitive electronice. Elementele de bază utilizate pentru construirea acestora sunt aşa-numitele plăci sau platforme de dezvoltare. Există un număr foarte mare de astfel de plăci, cele mai populare fiind Arduino, Galileo şi Raspberry Pi. Partea principală a unui dispozitiv de acest tip, „creierul” său programabil, este microcontrolerul.  
Programarea microcontrolerului se face de către utilizator, pe calculator, utilizând medii de dezvoltare specializate.
Abilitatea de a programa plăcile de dezvoltare, adică microcontrolerul, poate fi dobândită de oricine, iar una dintre primele etape ale procesului de învăţare constă în programarea plăcilor din familia Arduino.

Programarea plăcii Arduino - structură
Deoarece realizarea unor proiecte bazate pe o placă de dezvoltare necesită în mod obligatoriu cel puţin cunoştinţe elementare de fizică (electricitate în special) şi de programare, primele două capitole ale lucrării au fost dedicate unor introduceri în studiul electricităţii (capitolul 1) şi, respectiv, programării (capitolul 2). Informaţiile prezentate în capitolele amintite sunt corelate cu programele de fizică şi informatică de gimnaziu şi liceu, ceea ce înseamnă că nu creează dificultăţi de asimilare cititorului, dacă acesta are un nivel mediu de pregătire generală. Autorul recomandă parcurgerea capitolelor amintite, înainte de citirea restului lucrării.
Capitolul 3 al lucrării este destinat prezentării plăcii de dezvoltare Arduino UNO R3 şi mediului integrat de dezvoltare Arduino Software. Capitolul 4 include prezentarea bazelor programării plăcii de bază Arduino UNO R3.
Placa Arduino interacţionează cu mediul exterior comunicând prin intermediul unor interfeţe de comunicaţie, analizate în capitolul 5 al lucrării. Unul dintre cele mai importante capitole ale lucrării – capitolul 6 – este destinat prezentării unor proiecte Arduino bazate pe senzori.
În următoarele patru capitole sunt prezentate modalităţi prin care placa Arduino poate comunica direct cu alte dispozitive: Bluetooth (capitolul 7), Ethernet (capitolul 8), Wi-Fi (capitolul 9), precum şi GSM (capitolul 10). Alte subiecte utile, dedicate în special controlului motoarelor, sunt prezentate în capitolul 11.
Un subiect interesant pentru utilizatorii mediului de progamare grafică LabVIEW, analizat în capitolul 12, este programarea plăcii Arduino prin intermediului acestuia. Ultimul capitol al lucrării, având numărul 13, este dedicat – nici nu se putea altfel – unui subiect de mare interes: Internetul lucrurilor (Internet of things), la care sunt conectate un număr extrem de mare de dispozitive de diverse tipuri.

Destinatarii lucrării
Programarea plăcii Arduino este destinată tuturor persoanelor care, indiferent de vârstă, având spiritul şi curiozitatea treze, doresc să creeze prin propriile eforturi dispozitive electronice necesare lor, familiilor acestora sau prietenilor. În particular, lucrarea este destinată elevilor de gimnaziu şi de liceu, care – individual sau sub îndrumarea unor profesori în cadrul cercurilor de fizică aplicată şi de robotică – pot crea, folosindu-şi imaginaţia şi inventivitatea, proiecte ingenioase, în vederea participării la concursurile şcolare.
De asemenea, lucrarea poate fi utilizată de către studenţii din primul an al facultăţilor de profil, dar nu numai, în vederea realizării unor proiecte primite ca sarcini de lucru sau în scop personal. Lucrarea este utilă şi profesorilor de fizică şi tehnologii, care – folosind cunoştinţele prezentate în lucrare – pot îndruma elevii sau grupele/clasele de elevi  pe drumul – uneori sinuos, dar întotdeauna plăcut, al – cunoaşterii.

Majoritatea proiectelor prezentate în lucrarea Programarea plăcii Arduino au fost implementate de autor şi elevii acestuia în cadrul Clubului de fizică aplicată şi robotică “Galileo”, care a fost creat şi funcţionează la Liceul Teoretic Nicolae Iorga din Brăila”.

În contextul căutării unui nou drum pentru sistemul educaţional românesc, conţinutul lucrării de faţă poate reprezenta un semnal pentru factorii decidenţi. Interpretat corect, ulterior generalizat, semnalul respectiv va stabili un reper pe harta încă nedesenată a acestui sistem”. - Traian Anghel

 

Autor Redactia 16 Noiembrie 2016, 11:56 Cultura Brailei
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii