Poliția Română | Registrul național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale funcționează

De IPJ Braila 01 Iulie 2021, 20:19 Administrative


PoliÈ›ia Română a operaÈ›ionalizat Registrul naÈ›ional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracÈ›iuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor.

Registrul se organizează È™i se È›ine de unitățile PoliÈ›iei Române, prin structuri specializate în acest domeniu.

Registrul se constituie ca o evidență distinctă de cea a cazierului judiciar, în cadrul Sistemului NaÈ›ional de Evidență Informatizată a Cazierului Judiciar, constituit potrivit Legii nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicată, cu modificările È™i completările ulterioare.

Modelele formularelor-tip folosite în activitățile prevăzute de lege au fost stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 127/13.02.2020, pentru stabilirea modelelor formularelor-tip folosite în activitatea privind Registrul naÈ›ional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracÈ›iuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor.

Registrul reprezintă un mijloc de cunoaștere, supraveghere și identificare operativă a persoanelor care au comis infracțiuni privind traficul și exploatarea persoanelor vulnerabile, infracțiuni contra libertății și integrității sexuale.

În Registru se È›ine evidenÈ›a următoarelor persoane:
- persoanelor fizice condamnate ori împotriva cărora s-au luat alte măsuri cu caracter penal potrivit prevederilor Legii nr. 286/2009, cu modificările È™i completările ulterioare, precum È™i a celor față de care au fost dispuse măsuri procesual-penale în legătură cu infracÈ›iunile anterior enumerate, de către organele române competente;
-persoanelor de cetățenie română, despre care s-au primit comunicări de luare în evidență din partea autorităților centrale din celelalte state membre È™i a autorităților competente din statele terÈ›e, cu privire la săvârÈ™irea unei infracÈ›iuni de acest fel;
-persoanelor născute în străinătate, despre care s-au primit comunicări din partea autorităților competente ale altor state, cu privire la săvârÈ™irea unei infracÈ›iuni dintre cele enumerate È™i cu privire la care sunt date că se deplasează sau că se pot deplasa pe teritoriul României.

Nu se înscriu în Registru persoanele fizice care, la data comiterii faptelor, erau minore, cu excepÈ›ia cazurilor în care instanÈ›a de judecată a dispus aceasta în mod expres, în cadrul unui proces penal.

Certificatul de integritate comportamentală este documentul eliberat persoanelor fizice, care atestă lipsa înscrierilor în Registru sau, după caz, datele înscrise în Registru cu privire la acestea.

Persoanele fizice interesate pot obÈ›ine propriul certificat de integritate comportamentală în aceleaÈ™i condiÈ›ii în care se poate obÈ›ine certificatul de cazier judiciar, respectiv în baza unei cereri-tip, cu datele cu caracter personal completate È™i motivată, depusă personal la orice unitate sau subunitate de poliÈ›ie în care funcÈ›ionează ghiÈ™eu de eliberare a certificatelor de cazier judiciar.

SolicitanÈ›ii vor putea depune cererea-tip completată în prealabil sau vor putea opta pentru tipărirea acesteia din sistemul informatic, de către personalul de la ghiÈ™eu, caz în care le va reveni doar obligaÈ›ia semnării documentului.

Certificatul de integritate comportamentală se poate solicita È™i de către avocatul persoanei fizice, în baza împuternicirii avocaÈ›iale emise cu respectarea prevederilor Legii nr. 51/1995 sau de către un alt împuternicit, pe baza unei procuri autentificate de către un notar public.

Certificatul de integritate comportamentală se eliberează în termen de cel mult 3 zile de la data solicitării È™i este valabil 6 luni de la data eliberării.

Certificatul de integritate comportamentală nu substituie certificatul de cazier judiciar, cele două documente având conÈ›inut diferit. În certificatul de cazier judiciar se înscriu hotărârile judecătoreÈ™ti rămase definitive care produc efecte juridice, în timp ce în certificatul de integritate comportamentală se înscriu datele disponibile cu privire la săvârÈ™irea infracÈ›iunilor indicate de lege.
Copia de pe Registru este documentul eliberat autorităților române competente, care atestă lipsa înscrierilor în Registru sau, după caz, datele înscrise în Registru cu privire la persoanele verificate.

Organele de urmărire penală sau instanÈ›ele de judecată, precum È™i instituÈ›iile din sistemul de apărare, ordine publică, siguranță naÈ›ională È™i justiÈ›ie pot obÈ›ine copie de pe Registru în aceleaÈ™i condiÈ›ii în care pot obÈ›ine copie de pe cazierul judiciar, respectiv în baza unei cereri care conÈ›ine datele cu caracter personal ale persoanei verificate È™i care se adresează unității de poliÈ›ie în a cărei rază administrativ-teritorială s-a născut persoana fizică sau Inspectoratului General al PoliÈ›iei Române, în cazul persoanelor născute în străinătate.

InstituÈ›iile publice È™i organele de specialitate ale administraÈ›iei publice, centrale È™i locale, instituÈ›iile din sistemul de învățământ, sănătate sau protecÈ›ie socială, precum È™i orice entitate publică sau privată a cărei activitate presupune contactul direct cu copii, persoane în vârstă, persoane cu dizabilități sau alte categorii de persoane vulnerabile ori care presupune examinarea fizică sau evaluarea psihologică a unei persoane pot obÈ›ine copie de pe Registru în aceleaÈ™i condiÈ›ii în care pot obÈ›ine extrasul de pe cazierul judiciar, respectiv în  baza consimțământului persoanei interesate È™i a unei cereri care conÈ›ine datele cu caracter personal È™i care se adresează unității de poliÈ›ie în a cărei rază administrativ-teritorială s-a născut persoana fizică sau Inspectoratului General al PoliÈ›iei Române, în cazul persoanelor născute în străinătate.

InstituÈ›iile stabilesc în funcÈ›ie de legislaÈ›ia proprie È™i de nevoia de a cunoaÈ™te, la ce interval de timp este necesară solicitarea certificatului de integritate comportamentală È™i a certificatului de cazier judiciar.

Atât în certificatul de integritate comportamentală, cât È™i în copia de pe Registru se înscriu toate datele existente în Registru cu privire la persoana în cauză.
Subliniem faptul că, atât cererea pentru obÈ›inerea certificatului de integritate comportamentală, cât È™i cea pentru obÈ›inerea copiei de pe Registru trebuie să respecte formatul stabilit prin Hotărârea nr. 127/2020, pentru stabilirea modelelor formularelor-tip folosite în activitatea privind Registrul naÈ›ional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracÈ›iuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor.

În aplicarea prevederilor Legii nr. 118/2019, începând cu data de 25.07.2019 È™i până la operaÈ›ionalizarea Registrului, la solicitarea persoanelor fizice interesate sau a instituÈ›iilor abilitate, structurile de cazier judiciar au eliberat adeverinÈ›e din care să rezulte dacă persoana verificată a săvârÈ™it vreuna dintre infracÈ›iunile care fac obiectul Registrului.

Procedura de rectificare a datelor înscrise în Registru este similară celei prevăzute la art. 32 È™i 33 din Legea nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicată, cu modificările È™i completările ulterioare, care vizează rectificarea datelor înscrise în evidenÈ›ele cazierului judiciar.

Odată cu operaÈ›ionalizarea Registrului, toate persoanele aflate în evidenÈ›ele cazierului judiciar privind săvârÈ™irea infracÈ›iunilor anterior enumerate È™i care îndeplinesc condiÈ›iile prevăzute în Legea nr. 118/2019 au fost înscrise È™i în Registru.
În scopul prevăzut de Legea nr. 118/2019, persoana înscrisă în Registru este supusă fotografierii, înregistrării dactiloscopice, precum È™i prelevării probelor biologice, în vederea introducerii profilelor genetice în Sistemul NaÈ›ional de Date Genetice Judiciare, fără consimțământul acesteia.

Prevederile se aplică È™i persoanelor de cetățenie română, despre care s-au primit comunicări de luare în evidență din partea autorităților din statele membre ale Uniunii Europene sau terÈ›e, precum È™i persoanelor născute în străinătate, despre care s-au primit comunicări din partea autorităților competente, cu privire la săvârÈ™irea unei infracÈ›iuni din cele enumerate È™i cu privire la care sunt date că se deplasează sau că se pot deplasa pe teritoriul României.

Fotografierea, prelevarea datelor dactiloscopice, precum È™i prelevarea probelor biologice se realizează de către personalul PoliÈ›iei Române instruit în acest sens, utilizând procedeele specifice de lucru È™i infrastructura existente la nivelul acestei instituÈ›ii.

În vederea efectuării operaÈ›iunilor anterior descrise, persoana în cauză este înÈ™tiinÈ›ată cu privire la obligativitatea de a se prezenta, în termen de 5 zile lucrătoare de la înÈ™tiinÈ›are, la sediul organului de poliÈ›ie competent, pe raza căruia îÈ™i are domiciliul sau reÈ™edinÈ›a. Persoanele născute sau condamnate în străinătate au obligaÈ›ia de a se prezenta la cel mai apropiat organ de poliÈ›ie competent.

Dacă persoana înscrisă în Registru nu se prezintă la sediul organului de poliÈ›ie sau dacă refuză să se supună fotografierii, înregistrării dactiloscopice sau prelevării probelor biologice, va fi constrânsă la aceasta.

Persoanele înscrise în Registru au obligaÈ›ia de a se prezenta periodic la organele de poliÈ›ie, pe raza cărora domiciliază sau îÈ™i au reÈ™edinÈ›a, dar nu mai târziu de o dată la 3 luni, pentru a comunica acestora informaÈ›ii relevante referitoare la profesia, meseria sau activitatea pe care o desfășoară, mijloacele de existență, persoanele minore, în vârstă, cu dizabilități sau vulnerabile cu care locuiesc sau cu care au intrat în contact în mod direct È™i sistematic, unitățile de învățământ È™colar sau preÈ™colar, taberele de copii, spitalele de copii sau orice loc frecventat în mod preponderent de copii, în care au avut acces în această perioadă,  adresa unde locuiesc È™i modalitatea de comunicare cu organele de poliÈ›ie.

Persoanele înscrise în Registru au obligaÈ›ia:
-de a anunÈ›a, în prealabil, organul de poliÈ›ie pe raza căruia locuiesc, în cazul intenÈ›iei efectuării oricăror deplasări din localitatea de domiciliu mai lungi de 15 zile, inclusiv cu privire la localitatea de destinaÈ›ie, scopul deplasării, perioada de deplasare È™i mijlocul de transport folosit;
-de a se prezenta la organul de poliÈ›ie pe raza căruia îÈ™i stabilesc locuinÈ›a, pentru a comunica despre aceasta È™i a fi luate în evidență, în termen de cel mult 3 zile.

Nerespectarea obligaÈ›iilor constituie infracÈ›iune È™i se pedepseÈ™te cu închisoarea de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.

Potrivit prevederilor Legii nr. 118/2019, ministerelor de resort È™i organelor administraÈ›iei publice centrale È™i locale le-a revenit obligaÈ›ia ca, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a legii, să evalueze cadrul legal din domeniul de competență È™i, după caz, să demareze procedurile necesare de natură legislativă È™i/sau administrativă, pentru a se asigura că unei persoane înscrise în Registru i se interzice, temporar sau permanent, să desfășoare activități profesionale, activități de voluntariat sau orice alt tip de activități care presupun:
-contactul direct cu copiii;
-contactul direct cu persoane în vârstă, persoane cu dizabilități sau alte categorii de persoane vulnerabile;
-examinarea fizică sau evaluarea psihologică a unei persoane.
 

 

Autor IPJ Braila 01 Iulie 2021, 20:19 Administrative
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii