ANOSR lansează Indexul Transparenței care evaluează nivelul de reacție al instituțiilor publice

De Mihai Vintilă 30 Decembrie 2023, 15:28 Administrative

ANOSR lansează Indexului Transparenței care evaluează nivelul de reacție al instituțiilor publice

Asociația Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) anunță lansarea Indexului Transparenței, un raport care evaluează nivelul de reacție al instituțiilor publice la solicitările conform Legii nr. 544/2001, adresate de studenți, organizații studențești și federație. Acest demers face parte integrantă din proiectul „Creșterea capacității organizațiilor studențești de a fi stakeholderi activi ai societății civile”, proiect coordonat de ANOSR, cu sprijinul financiar din partea Active Citizens Fund - Romania, un program susținut de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.

Proiectul implementat de ANOSR cuprinde 7 activități principale, dintre care 3 au determinat și categoriile de solicitări examinate în cadrul Indexului Transparenței:

1. Dezvoltarea capacității voluntarilor din organizațiile studențești membre ANOSR de a monitoriza transparența la nivelul instituțiilor de învățământ superior în care aceștia studiază.
2. Dezvoltarea capacității organizațiilor studențești de a influența politicile publice la nivel local.
3. Influarea politicilor publice la nivel național de către federație.
Indexul Transparenței a fost elaborat pe baza a peste 330 de solicitări în temeiul Legii nr. 544/2001, trimise către instituții de învățământ superior sau autorități publice locale pe parcursul unui an și jumătate, astfel:

80 de solicitări au fost transmise instituțiilor de învățământ superior de către studenții formați pentru a deveni monitori ai transparenței universitare. Printre informațiile solicitate se numără planurile de învățământ, raportul decanului, planul managerial al facultății, datele de contact ale conducerii facultății etc. În acest context, studenții au primit răspunsuri doar în 61 din cele 80 de cazuri, cu 6 cazuri în care s-a notificat depășirea termenului legal pentru răspuns.

106 de solicitări au fost adresate autorităților publice locale (primării și consilii județene) de către organizațiile studențești, în scopul obținerii de date cu caracter public referitoare la susținerea activității sectorului studențesc și tineretului la nivel local. Doar 41 din cele 106 solicitări au primit răspuns din partea autorităților publice.

156 de solicitări au fost transmise de ANOSR către instituțiile de învățământ superior de stat, în vederea elaborării a 3 analize propuse ca politici publice naționale în domeniile dezvoltării sustenabile a mediului universitar, echității și internaționalizării învățământului superior. Mai puțin de 35 din cele 52 de instituții au răspuns solicitărilor, iar în medie 5 dintre acestea au furnizat datele după ce ANOSR le-a notificat expirarea termenului legal de răspuns.

Considerăm că absența unor răspunsuri din partea autorităților publice locale și a instituțiilor de învățământ superior la solicitările privind furnizarea de informații de interes public este alarmantă și afectează încrederea în competența și activitatea acestora în rândul studenților și tinerilor.

Prin urmare, formulăm o serie de recomandări pentru instituții și autorități:

- Publicarea tuturor documentelor de interes public pe site-urile instituțiilor, inclusiv într-un format accesibil pentru persoanele cu deficiențe de vedere.

- Implementarea și promovarea unui mecanism de feedback continuu pentru activitatea instituției de învățământ superior sau a autorității publice locale, care să permită semnalarea inclusiv a documentelor de interes public absente de pe site-ul instituției.

- Confirmarea primirii și înregistrării solicitării, precum și transmiterea unui număr de înregistrare electronic către solicitant.

- Consultarea periodică a tinerilor și studenților în vederea transparentizării activității desfășurate de universitate sau autoritatea publică locală.

Atât instituțiile de învățământ superior, cât și autoritățile publice locale ar putea îmbunătăți practicile privind accesul la informații de interes public, fie prin disponibilitatea acestora pe site-urile instituțiilor, fie prin transmiterea acestora în urma înregistrării cererilor de acces.

 

 

Autor Mihai Vintilă 30 Decembrie 2023, 15:28 Administrative
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii