Adriana Ţicău – Romania trebuie sa utilizeze si bugetul TEN-T pentru proiectele de transport

De Redactia 03 Decembrie 2010, 20:51 Politica
Comisia Europeana a prezentat saptamana aceasta Comisiei de transport si turism a PE proiectele de decizie privind selecția de proiecte din cadrul TEN-T 2010 atat pentru Programul Anual TEN-T 2010 cat si si pentru selecția de proiecte TEN-T 2010 aferente Programului Multianual, in domeniul serviciilor de informații fluviale (RIS) si in domeniul Coridoarelor Maritime (MoS).

Comisia Europeana a lansat in luna mai, anul acesta, doua cereri de propuneri pentru finanțare in cadrul Programului TEN-T, pentru 2010 si care au avut ca termen limita de depunere a cererilor data de 31 august 2010. Una dintre cereri a fost lansata in cadrul Programului anual de lucru pentru acordarea de finanțări nerambursabile în domeniul rețelei transeuropene de transport (TEN-T) si a avut alocat un buget de 77 milioane de Euro. Cea de-a doua cerere a fost lansata pentru finantarea de proiecte în cadrul Programului multianual de lucru pentru rețeaua TEN-T, pentru perioada 2007-2013, bugetul alocat pentru 2010 fiind de 95 milioane de Euro, din care, 10
milioane EUR  pentru proiecte din domeniul serviciilor de informații fluviale (RIS) - si 85 de  milioane Euro pentru proiecte din domeniul Coridoarelor Maritime (Motorways of the Sea - MoS).

"Bugetul TEN-T este dedicat proiectelor prioritare pentru transportul trans-european. Acest buget suplimenteaza practic sumele pe care Statele Membre le pot utiliza pentru dezvoltarea infrastructurii de transport, fie din Fondurile Structurale, fie din bugetele nationale. Chiar daca bugetele alocate pentru acest an au fost modeste, este important ca Romania sa participe la aceste cereri anuale cu cat mai multe solicitari de finantare si cu proiecte de buna calitate, astfel incat, acestea sa faca fata unei competitii europene. Statele Membre cu experienta  in utilizarea fondurilor europene pentru infrastructura de transport utilizeaza bugetul TEN-T pentru finantarea studiilor de fezabiliatte si pentru o parte a lucrarilor de infrastructura, in special pentru segmentele transfrontaliere", a declarat Adriana Ticau. 

Din cele 101 de propuneri primite de catre Comisie, in urma licitaţiei pentru Programul Anual, in urma evaluării efectuata de aceasta, 34 au fost propuse pentru finanțare. Cele mai multe proiecte acceptate pentru finanțare sunt din Spania (5 proiecte, cofinanțare TEN-T in valoare totala de aprox. 15 milioane de Euro), urmata apoi de Olanda (3 proiecte, cofinanțare TEN-T in valoare totala de aprox. 4 milioane de Euro), Finlanda (3 proiecte, cofinanțare TEN-T in valoare totala de aprox. 8 milioane de Euro), Italia (3 proiecte, cofinanțare TEN-T in valoare totala de aprox.3 milioane de Euro  ), Franța (3 proiecte, cofinanțare TEN-T in valoare totala de aprox. 8 milioane de Euro ), Marea Britanie (3 proiecte, cofinanțare TEN-T in valoare totala de aprox.13 milioane de Euro), Grecia, Portugalia, Austria si Slovenia (2 proiecte), iar Belgia, Germania, Suedia si Polonia având cate un proiect recomandat pentru finanțare. Pentru Programul Multianual au fost trimise 19
proiecte din care 13 vor primi finanțare.  Belgia va primi finanțare in valoare de 597 de mii de Euro, Italia va primi finanțare in valoare de 2.9 milioane de Euro, Franța va primi finanțare in valoare de 1.16 milioane de Euro, Polonia va primi finanțare in valoare de 1.6 milioane  de Euro.

Pentru cele doua cereri de propuneri de proiecte pentru TEN-T lansata in 2010 Romania nu a trimis nici o solicitare.

Conform Regulamentului (CE) Nr. 680/2007 de stabilire a normelor generale pentru acordarea asistentei financiare comunitare in domeniul rețelelor transeuropene de transport si energetice,  bugetul TEN-T poate fi utilizat pentru finanțarea cu 50% a studiilor de fezabilitate pentru proiectele TEN-T de interes comun, si maximum 20% pentru lucrări de infrastructura, excepție făcând tronsoanele transfrontaliere ale proiectelor transeuropene de transport, pentru care bugetul TEN-T asigura o cofinanțare de 30%.


 

Autor Redactia 03 Decembrie 2010, 20:51 Politica
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii