Comisia Europeana ia masuri în vederea îmbunatatirii drepturilor turistilor

De Alexandrina Iordache 12 Iulie 2013, 08:10 Euro
Odata cu începerea sezonului estival, Comisia Europeana ia masuri pentru a oferi turistilor o mai buna protectie prin modernizarea normelor UE privind pachetele de servicii pentru vacante.

Pâna în prezent, protectia oferita turistilor s-a întemeiat pe dispozitiile Directivei din 1990 privind pachetele de servicii pentru calatorii, vacante si circuite. Aceasta garanteaza o protectie cuprinzatoare a consumatorilor care rezerva pachete prestabilite de servicii pentru vacante, în cadrul carora sunt combinate mai multe servicii, cum ar fi zborul, cazarea la hotel sau închirierea unei masini.

Reforma intervine pe fondul unei transformari fundamentale a pietei turismului: cetatenii sunt din ce în ce mai activi în a-si adapta vacantele astfel încât sa corespunda cât mai bine exigen?elor lor specifice, în special preferând sa recurga la internet pentru a combina diferite formule turistice mai degraba decât sa aleaga dintr-un catalog un pachet prestabilit de servicii.

Normele în vigoare sunt dificil de aplicat în era internetului, în care consumatorii rezerva din ce în ce mai des online pachete personalizate (de la un singur operator sau de la mai multi operatori între care exista legaturi comerciale), ceea ce conduce la o situatie în care cumparatorii nu stiu daca pot beneficia de protectie, iar comerciantii nu au o viziune clara asupra obligatiilor care le revin.

Prin urmare, revizuirea actuala a dispozi?iilor din 1990 vizeaza în principal adaptarea la era digitala a Directivei privind pachetele de servicii pentru calatorii. Aceasta înseamna ca alti 120 de milioane de consumatori care rezerva astfel de formule de calatorie personalizate vor fi, de asemenea, protejati de directiva respectiva.

În plus, reforma ofera consumatorilor o protectie sporita prin cresterea gradului de transparenta si prin consolidarea protectiei în cazul aparitiei unor probleme. Acest lucru va aduce, de asemenea, beneficii întreprinderilor, în masura în care Comisia elimina obligatiile caduce în materie de informare, cum ar fi necesitatea de a retipari cataloage, garantând totodata recunoasterea la nivel transfrontalier a sistemelor nationale de protectie în caz de insolvabilitate.
   
Pe lânga extinderea protectiei existente asupra pachetelor de servicii turistice personalizate, reforma introduce si alte avantaje pentru consumatori si pentru întreprinderi.
   
Pentru cumparatorii de pachete traditionale si personalizate, propunerea prevede:
- controale mai stricte în ceea ce priveste vânzarea la suprapret (fixând un plafon de 10 % pentru majorarile de preturi) si obliga?ia de a transfera reducerile de preturi în circumstante echivalente;
- consolidarea drepturilor de anulare: consumatorii vor beneficia de o mai mare flexibilitate, având posibilitatea de a rezilia contractul înainte de plecare si de a plati organizatorului o compensatie rezonabila. De asemenea, ei vor putea anula gratuit contractul înainte de plecare în caz de dezastre naturale, tulburari civile sau situatii grave similare la destinatie care le-ar putea afecta concediul, de exemplu, atunci când ambasadele nu recomanda calatoriile catre o anumita destinatie;
- o mai buna informare privind responsabilitatea: consumatorii vor trebui sa fie informati, într-un limbaj simplu si inteligibil, ca organizatorul este responsabil de executarea corecta a tuturor serviciilor incluse în pachet — în timp ce, în prezent, divergenta dintre normele nationale în ceea ce priveste identificarea partii responsabile (organizatorul, comerciantul cu amanuntul sau ambii) determina aparitia unei situatii în care organizatorii si comerciantii cu amanuntul recomanda consumatorului sa se adreseze celeilalte parti, fara ca vreuna dintre acestea sa îsi asume responsabilitatea;
- consolidarea drepturilor la compensatii: în cazul în care un serviciu turistic nu a fost prestat asa cum ar fi trebuit, consumatorii pot solicita, pe lânga reducerile de pret, o compensatie pentru daunele morale suferite, în special în cazul unui concediu ratat;
- un singur punct de contact în cazul aparitiei unor probleme: consumatorii vor putea adresa plângeri sau cereri de compensatii direct comerciantului cu amanuntul (agentia de turism) de la care au achizitionat pachetul de vacanta.

Pentru cumparatorii altor formule de calatorie personalizate, propunerea prevede urmatoarele:
- dreptul de a-si recupera banii si de a fi repatriati, daca este nevoie, în cazul în care vânzatorul, transportatorul sau orice alt prestator de servicii da falimentîn timp ce acestia se afla în concediu;
- informatii mai precise cu privire la partea responsabila de executarea fiecarui serviciu în parte.

Pentru întreprinderi, propunerea va permite reducerea birocratiei si a costurilor de conformare prin:
- crearea unor conditii de concurenta echitabile între diferitii operatori;
- eliminarea obligatiilor caduce privind retiparirea cataloagelor, ceea ce va permite astfel operatorilor si agentiilor de turism sa economiseasca 390 de milioane EUR pe an, conform estimarilor;
- excluderea din domeniul de aplicare a directivei a calatoriilor de afaceri organizate, ceea ce ar trebui sa genereze economii de pâna la 76 de milioane EUR pe an;
- introducerea, la nivelul UE, a unor norme în materie de informare, raspundere si recunoastere reciproca a sistemelor nationale de protectie în caz de insolvabilitate, facilitând astfel schimburile comerciale transfrontaliere.


 

Autor Alexandrina Iordache 12 Iulie 2013, 08:10 Euro
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii