Brăilenii, tot mai vigilenţi în privinţa „accidentelor”

De IPJ Braila 08 Iulie 2016, 08:43 Utile

Activităţile de informare a populaţiei cu privire la înşelăciunile prin telefon şi măsurile de prevenire a acestora, desfăşurate de poliţiştii brăileni în cadrul Campaniilor „Nu te lăsa înşelat prin telefon!”, din anul 2013, „Fii precaut! Refuză să fii o ţintă pentru infractori!”, din 2014 şi „Nu te lăsa păcălit!”, din 2015, dau roade şi anul acesta.

Astfel, doar într-un singur caz din cele 10 plângeri privind fapte de înşelăciune prin metoda „accidentul”, înregistrate în evidenţele Inspectoratului de Poliţie Judeţean Brăila de la începutul anului 2016, victima a fost convinsă să trimită bani infractorilor, celelalte nouă sesizări privind doar tentative de înşelăciune.

Pentru ca tot mai puţini cetăţeni de bună-credinţă să cadă în plasa unor astfel de persoane, poliţiştii brăileni revin cu o serie de informaţii şi recomandări preventive:

Modul de operare

Victimele, majoritatea persoane vârstnice, sunt contactate, în general, pe telefonul fix, de persoane care se recomandă a fi rude apropiate (fiu/fiică, nepot, ginere/noră) şi, sub pretextul că au fost implicate în accidente rutiere grave, solicită diferite sume de bani, necesare pentru despăgubirea victimelor, plata serviciilor medicale, onorariul avocatului sau pentru a scăpa de răspundere. Pentru a înlătura orice suspiciuni, aceştia pun eventuala nepotrivire de voce, sesizată de persoana apelată, pe seama rănilor suferite în urma accidentului.

Uneori, pentru a fi mai convingători, infractorii dau la telefon o altă persoană, care se recomandă a fi poliţist, avocat sau procuror, pentru a-i explica persoanei apelate gravitatea situaţiei şi importanţa păstrării secretului cu privire la convorbirea telefonică, dându-i informaţii referitoare la modul de transmitere a banilor (prin poştă, virament bancar, sisteme de transfer rapid – Money Gram, Western Union - sau prin diferiţi intermediari), fără a uita să ceară distrugerea tuturor documentelor referitoare la efectuarea transferurilor.

Există şi cazuri în care vestea accidentului este dată de la început de pretinşi poliţişti, avocaţi sau medici, pe motiv că starea rudei implicate nu îi permite să vorbească. În situaţia în care persoana apelată susţine că nu deţine banii ceruţi, escrocii îi sugerează să se împrumute sau să scoată de la un bancomat, fiind uneori dispuşi chiar să scadă suma sau să accepte bunuri de valoare în schimbul banilor.

Nu de puţine ori, infractorii obţin, anterior, cât mai multe informaţii despre potenţialele victime (nume, prenume, profesie, program de lucru, membri ai familiei), pe care le folosesc apoi pentru a le câştiga acestora încrederea şi a le convinge că faptele relatate sunt reale.

Păstrarea calmului este esenţială!

Vestea implicării unei rude apropiate într-un accident rutier provoacă, în general, o reacţie emoţională puternică şi îl determină pe cel care o primeşte să acţioneze precipitat, fără a mai trece prin filtrul raţiunii informaţiile primite, transformându-l în simplu executant al instrucţiunilor primite telefonic.

Având în vedere acest aspect, poliţiştii recomandă cetăţenilor care primesc astfel de apeluri să încerce să îşi păstreze calmul, să solicite apelanţilor cât mai multe detalii care să îi ajute să se convingă de identitatea celui în cauză şi de veridicitatea aspectelor comunicate şi, nu în ultimul rând, să ia legătura cu persoane de încredere care, nefiind afectate emoţional, vor analiza situaţia cu luciditate şi îi vor ajuta să ia o decizie corectă.
Aspecte pe care trebuie să le aveţi în vedere :

-Oricine poate fi victima unui accident, dar într-un astfel de moment critic, singura urgenţă este cea medicală, şi nu aspectul financiar. Pentru a primi îngrijiri medicale de urgenţă, nici victimei şi nici autorului unui accident rutier nu li se solicită bani.
-Acceptând să trimiteţi unor persoane necunoscute bani, pe care, de multe ori, sunteţi nevoiţi să îi împrumutaţi de la rude sau cunoştinţe, riscaţi să nu îi mai puteţi recupera vreodată.

Cum trebuie să procedaţi pentru a nu fi înşelaţi:

-încercaţi să luaţi legătura cu ruda despre care aţi fost informat că ar fi suferit un accident rutier, sunând la numărul de telefon pe care comunicaţi de obicei cu aceasta; dacă nu reuşiţi, contactaţi o altă persoană din familie, sunaţi la poliţie sau la spital, pentru a verifica dacă veştile primite sunt adevărate;
-nu pronunţaţi, pe parcursul convorbirii, numele rudelor apropiate; informaţia ar putea fi folosită de infractori pentru a vă convinge că veştile pe care vi le-au dat sunt adevărate;
-nu vă lăsaţi influenţaţi de urgenţa pe care o invocă cel care vă solicită banii. Cereţi timp pentru a putea face rost de suma solicitată şi consultaţi-vă cu o persoană de încredere sau sunaţi la poliţie;
-nu vă lăsaţi impresionaţi de „suferinţa” din vocea interlocutorului şi cereţi-i cât mai multe detalii, din care să vă puteţi convinge că este cine pretinde;
-nu vă grăbiţi să oferiţi informaţii despre ocupaţia dumneavoastră, sursele de venit, banii sau bunurile de valoare pe care le deţineţi unor persoane pe care abia le-aţi cunoscut, aparent întâmplător, sau prin intermediul convorbirilor telefonice, indiferent de calitatea invocată de apelant şi motivul solicitării;
-anunţaţi cât mai repede poliţia în cazul în care sunteţi victima unei înşelăciuni sau cineva a încercat să vă înşele!

 

Autor IPJ Braila 08 Iulie 2016, 08:43 Utile
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii