15 martie - Ziua Mondiala a drepturilor consumatorilor

De A.Frangu 14 Martie 2014, 11:45 Utile

Pe 15 martie este sarbatorita Ziua Mondiala a drepturilor consumatorilor. Ea a fost prima data marcata in 1983 si a devenit de atunci o ocazie importanta pentru mobilizarea cetatenilor. In Romania sunt recunoscute urmatoarele drepturi de baza ale consumatorilor:
- dreptul la protectia vietii, sanatatii, securitatii;
- dreptul la protectia intereselor economice;
- dreptul la informare;
- dreptul la educare;
- dreptul de acces neingradit la pietele de produse si servicii;
- dreptul la despagubire;
- dreptul la reprezentare.

In România, ”Centrul European al Consumatorilor", ofera consumatorilor o gama variata de servicii, de la informarea asupra drepturilor lor, la oferirea de consultanta si sprijin în rezolvarea problemelor pe care le întâmpina.

Stiti ce drepturi aveti si pentru ce platiti atunci când utilizati telefonul mobil? Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania ofera urmatoarele informatii:

Fiecare dintre noi detine un telefon mobil, iar comunicarea în timp real nu mai reprezinta o problema. Suntem însa constienti care sunt drepturile noastre în calitate de utilizatori ai serviciului de telefonie mobila? Stim cum sa citim o factura de telefonie mobila? Daca apar neclaritati în privinta taxarii stim cui sa ne adresam? Intelegem tot ce scrie în contractul nostru de furnizare a serviciului de telefonie mobila?

Indiferent de situatie sau de domeniu, consumatorii au drepturi, fapt pe care îl sarbatorim mâine, 15 martie 2014, cu prilejul Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor, zi care marcheaza aducerea la cunoatinta publica a importantei cunoasterii si protejarii drepturilor cetatenilor în calitatea lor de consumatori.

Ziua Mondiala a Drepturilor Consumatorilor a fost celebrata pentru prima data pe 15 martie 1983 si, de atunci, a devenit o importanta ocazie pentru a sublinia rolul deosebit de important pe care îl joaca toti consumatorii în societate si de a atrage atentia asupra problemelor pe care acestia le întâmpina, în scopul gasirii unor solutii comune, la nivel mondial.

In acest an, Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din România - APC Romania si Centrul European al Consumatorilor România - ECC Romania împreuna cu Organizatia Mondiala a Consumatorilor - CI, sarbatoresc alaturi de consumatorii români Ziua Mondiala a Drepturilor Consumatorilor având ca tema ”Fix Our Phone Rights” - Drepturile Consumatorilor de Telefonie Mobila, oferindu-va câteva sfaturi:

- Inainte de semnarea contractului trebuie sa fiti atenti la durata acestuia: cu cât este mai mare, cu atât si beneficiile sunt mai mari, dar va fi mai greu sa schimbati furnizorul în cazul în care gasiti o alta oferta mai buna, având în vedere faptul ca aceste contracte impun consumatorului sa pastreze abonamentul pentru cel putin 1 sau 2 ani. Daca nu va convine acest lucru, optati pentru o cartela preplatita.

- Inainte de alegerea pachetului de servicii, gânditi-va foarte bine care sunt nevoile dumneavoastra. Ar fi o cheltuiala în plus, de exemplu, daca optati pentru un pachet cu internet mobil si nu îl folositi.

- Analizati toate ofertele de pe piata si luati decizia în cunostinta de cauza.

- Verificati aria de acoperire a operatorului de telefonie mobila înainte de semnarea contractului. Daca doriti sa utilizati internetul pe mobil, de exemplu, trebuie sa va asigurati ca acesta poate fi accesat din zona în care locuiti.

- Cititi cu atentie contractul. Daca nu întelegeti, solicitati lamuriri, în special în privinta conditiilor de reziliere înainte de termen si a eventualelor sume care va pot fi imputate. Este bine de stiut ca imputarea unei sume pentru rezilierea contractului înainte de termen, fara ca operatorul de telefonie mobila sa va fi oferit vreun avantaj la încheierea contractului, poate fi considerata abuziva.

- Verificati cu atentie lista de tarife pentru pachetul dumneavoastra de servicii, serviciile incluse, limitele de utilizare a acestora (de exemplu, ce trafic de internet este inclus) si solicitati explicatii acolo unde nu întelegeti.

- Verificati tarifele de roaming înainte sa semnati contractul si asigurati-va ca primiti planul de tarifare atât pentru tarile din UE, cât si pentru tarile din afara UE, cum ar fi Macedonia, Serbia sau Turcia, unde poate fi vorba de tarife mai mari.

- Când treceti frontiera unui stat membru al UE, operatorul de telefonie mobila trebuie sa va trimita un mesaj prin care sa va informeze care sunt tarifele pe care urmeaza sa le platiti când efectuati apeluri telefonice, când trimiteti SMS-uri sau când va conectati la internet (pentru a descarca date), în tara respectiva.

- Peste tot în UE, ”eurotariful” pentru roaming permite stabilirea unui plafon pentru aceste servicii, astfel încât consumatorii sa nu fie nevoiti sa plateasca tarife excesive.

- Daca aveti motive sa credeti ca furnizorul nu v-a respectat drepturile:

contactati furnizorul/vânzatorul pentru a-i reaminti care sunt drepturile dumneavoastra si obligatiile sale si pentru a-i cere sa solutioneze problema, înainte sa fiti nevoit sa recurgeti la alte masuri;

daca nu sunteti multumit de raspunsul oferit de furnizorul de servicii, puteti contacta autoritatile cu atributii în acest domeniu (ANPC, ANCOM).

Cu aceasta ocazie domnul Costel Stanciu, Presedintele APC România, a dorit sa atraga atentia asupra modului în care sunt redactate contractele de telefonie mobila si respectarii drepturilor consumatorilor: ”APC România solicita operatorilor de telefonie mobila contracte clare, fara clauze abuzive, tarife rezonabile, transparente, usor comparabile si nediscriminatorii”.

”Ne aflam într-o perioada în care schimbarile în piata unica, în special în privinta serviciilor de telefonie mobila, apar din ce în ce mai repede si în care comunicarea ocupa un loc foarte important în viata fiecaruia dintre noi. Consumatorii români trebuie sa stie ca exista, la nivelul Comisiei Europene, o preocupare permanenta de a asigura un acces cât mai facil ai mai putin costisitor tuturor consumatorilor europeni la serviciile de telefonie mobila pentru
înlaturarea oricaror obstacole în fata comunicarii. Nu uitati ca, oriunde v-ati afla în Uniunea Europeana, sunteti protejati, iar drepturile dumneavoastra sunt reale si trebuie respectate”, a completat doamna Irina Chiritoiu, Director al Centrului European al Consumatorilor România.

 

Autor A.Frangu 14 Martie 2014, 11:45 Utile
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii

 

Publicitate