Proiecte naționale antidrog destinate vârstelor mici, implementate la Brăila

De Redactia 30 Martie 2018, 12:25 Social

proiect antidrogAgenţia Naţională Antidrog (ANA), prin Centrul de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog (CPECA) Brăila, implementează, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Brăila și Casa Corpului Didactic Brăila, două proiecte de prevenire destinate preșcolarilor de grupă mare și elevilor din clasele zero, întâi și a doua, intitulate:”Cum să creștem sănătoși” și ”ABC-ul emoțiilor”.

Justificarea acestor demersuri preventive la vârstele timpurii este dată de premisa că, dezvoltarea inteligenței emoționale la vârstele mici, poate fi un factor de protecție al consumului de droguri la vârstele mari. Influenţarea timpurie a emoţiilor şi sentimentelor, joacă un rol important în programele de prevenire concepute pentru a provoca o schimbare durabilă de comportament.

Proiectul ”ABC-ul emoțiilor” se bazează pe modelul inteligenţei emoţionale, dezvoltat de Daniel Goleman. Inteligenţa emoţională din viaţa adultă îşi are originea în dezvoltarea competenţelor emoţionale şi sociale în perioada preşcolară şi şcolară mică, acestea fiind perioade de achiziţii fundamentale în plan emoţional, social şi cognitiv.

Este dovedit faptul că, acei copii care prezintă deficite la nivelul competenţelor emoţionale şi sociale, riscă să dezvolte probleme serioase, atât în timpul copilăriei, a adolescenţei cât şi a vieţii adulte, într-o serie de domenii cum ar fi: sănătatea mentală (anxietate, depresie, tulburări de comportament, delicvenţă juvenilă, consum de alcool şi droguri etc), dezvoltarea cognitivă (atitudini negative faţă de şcoală, lipsa încrederii în abilitatea de a rezolva sarcinile şcolare şi refuzul acestora), adaptarea şcolară (absenteism, abandon şcolar, dificultăţi în adaptarea la cerinţele mediului şcolar etc).

În multe cazuri, consumul de droguri compensează incapacitatea de a gestiona, într-un mod mai productiv, sentimentele de tristeţe şi lipsă de speranţă. O deficienţă emoţională gravă are ca rezultat incapacitatea oamenilor de „a percepe” semnificaţia noilor informaţii şi a experienţelor anterioare, ceea ce poate duce la un comportament iresponsabil şi un dezechilibru.

Este un proiect de formare şi consolidare a abilităţilor emoţionale cu rol de factori de protecţie în prevenirea consumului de droguri, punând accent pe: conştientizarea de sine, abilităţi de comunicare asertivă, gestionarea emoţiilor negative, abilitatea de a face faţă presiunii grupului şi de adoptare a deciziilor pentru o dezvoltare sănătoasă.

Proiectul ”Cum să creștem sănătoși” presupune formarea de deprinderi de viaţă sănătoasă în rândul copiilor de vârstă preşcolară, punând accent pe importanţa adoptării unui stil de viaţă sănătos (alimentaţie, igienă, mişcare), a comportamentelor sănătoase (fără fum de tigară, alcool şi medicamente fără prescripţie medicală) şi a modalităţilor adecvate de rezolvare a conflictelor fără violenţă şi de luare a deciziilor.

Cele două proiecte au fost implementate de CPECA Brăila la Școala Gimnazială ”Ion Creangă” și Grădinița 33, urmând să fie extinse la mai multe unități de învățământ preșcolar și școlar prin formarea cadrelor didactice care vor implementa proiectul la clasele unde predau. În acest sens, au fost realizate două cursuri de formare pentru ambele proiecte,  la care au participat 40 cadre didactice din învățământul preșcolar și școlar din Brăila. Participanții la curs au primit toate informațiile și materialele necesare implementării proiectului, precum și feedback-urile obținute de la clasele unde a fost implementat de către specialistul CPECA.

Considerăm că această fomă de prevenire timpurie, prin capacitarea factorilor responsabili de educația secundară a copiilor, cu strategii care se axează pe această latură a dezvoltării psihologice a copilului  - inteligența emoțională – va constitui un factor de protecție solid al consumului de droguri mai târziu. Copiii vor învăța să recunoască și să stăpânească  emoțiile firești, siguranța și încrederea lor în sine va crește, curiozitatea lor își va găsi căi firești de exteriorizare, vor învăța cum să-și câștige independența și autenticitatea în gândire și comportament, își vor dezvolta capacitatea de a face alegeri responsabile, fără apel la droguri la vârsta adolescenței.

 

Autor Redactia 30 Martie 2018, 12:25 Social
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii