Campanie europeana Politica pentru cetateni

De Redactia 29 Aprilie 2014, 11:01 Politica
Institutul pentru Politici Publice (IPP) este parte a retelei The Alliance for Lobbying Transparency and Ethics Regulation (ALTER-EU) cu sediul în Bruxelles care militeaza pentru o conduita corecta a alesilor în Parlamentul European. In acest sens a transmis candidatilor din 19 tari (Suedia, Cehia, Ungaria, Italia, România, Fran?a, Irlanda, Polonia, Olanda, Spania, Denemarca,Marea Britanie, Slovacia, Croatia, Germania, Malta, Belgia, Finlanda etc.) un proiect de angajament prin care, daca il semneaza, viitori membri ai Parlamentului European se angajeaza sa nu se implice în activitati care sa îl situeze în situatii de conflicte de interese în raport cu mandatul de eurodeputat.

Membrii sustinatori ai campaniei Politica pentru Cetateni – Campanie ce se desfasoara în toate tarile Uniunii Europene – vor contacta noii membrii ai Parlamentul European ce au semnat acet angajament pentru a discuta individual oportunitatile de sustinere pe mai departe a Campaniei Politica pentru Cetateni.

La nivelul Parlamentului European, în mandatul 2014 – 2019, vor fi multe activitati pe care un membru ales le poate face pentru a-si îndeplini promisiunile facute în timpul campaniei electorale, inclusiv referitoare la asumarea transparentizarii actiunilor de lobby la nivel european.

Câteva astfel de masuri pe care deputatii europeni le pot adopta se pot referi la:
1. Introducerea de legislatie specifica transparentei activitatii de lobby la nivelul Parlamentului European prin adoptarea unui registru de transparenta:

Deputatii europeni pot face campanie pentru introducerea unui registru obligatoriu de lobby la nivelul Uniunii, care va cere ca toate grupurile de interese din UE sa fie înscrise. Pâna la introducerea unui astfel de registru obligatoriu, deputatii europeni pot refuza sa se întâlneasca cu reprezentantii grupurilor de interese neînregistrate si pot cere ca si comisarii si alti oficiali UE sa actioneze la fel. Pe de alta parte, deputatii ar putea pune în practic proceduri de transparen?a pro-active, cum ar fi mentinerea unei liste on-line a tuturor întâlnirilor cu grupurile de interese/lobby-sti.

2. Luarea de masuri pentru a pune capat pozitiei dominante a industriei financiare si a altor lobbyurile ale marilor corporatii pe parcursul tuturor etapelor procesului legislativ, inclusiv în cadrul grupurilor consultative ale Comisiei:

Deputatii europeni pot solicita Comisiei încetarea acordarii accesului grupurilor de lobby în cadrul grupurilor consultative, numite în mod oficial grupuri de experti, acolo unde se elaboreaza politicile publice europene. Aceasta masura ar putea duce la îndeplinirea promisiunii Comisiei de a pune capat participarii grupurilor de interese – dominate de interese de afaceri - la sedintele grupurilor de lucru.

În mod special, deputatii europeni pot refuza votarea bugetului pe 2015 pâna la conformarea Comisiei în legatura cu participarea grupurilor de lobby în procesul legislativ. Aceasta ar putea include, de asemenea, pozitia dominanta a industriei financiare în cadrul grupurilor de lucru ale Autoritatii Europene de Supraveghere, constituite la începutul crizei financiare. Deputatii europeni au folosit o tactica asemanatoare în anii anteriori pentru a îmbunatati caracterul reprezentativ al acestor grupuri consultative.

3. Eforturi de combatere a grupurilor de interese corporative pentru a slabi sau renunta la reglementari importante, de exemplu, în contextul negocierilor comerciale UE-SUA:

Deputatii europeni pot sa sustina mentinerea reglementarilor importante ale UE si standardele asupra mediului, drepturile consumatorilor sau sanatatea publica, si ei pot aciona astfel încât aceste reglementari sa nu fie influentate de grupurile de interese fie ele prezente la Bruxelles sau în Statele Unite ale Americii.

4. Sprijinirea dreptului de a sti al cetatenilor si a democratiei participative prin elaborarea de rapoarte tip amprenta legislativa, asigurându-se ca documentele si informatiile europene sunt publicate pro-activ si ca cetatenii sunt implicati în toate etapele procesului de luare a deciziilor:

Deputatii europeni pot sprijinii dreptul de a sti al cetatenilor europeni solicitând institutiilor UE sa publice informatii de interes public precum minutele întâlnirilor în cadrul negocierilor comerciale, de exemplu. Deputatii europeni pot, de asemenea, sa se asigure ca opiniile cetatenilor europeni, indiferent de proveniena lor, sunt ascultate pe parcursul tuturor etapelor legislative si nu doar în cadrul perioadelor formale de consultare publica. Deputaii europeni mai pot, prin activitai personale de transparentizare a procesului legislativ, sa publice listele tuturor întâlnirilor, sau corespondena, cu reprezentantii grupurilor de lobby, atunci când exercita funcia de raportor în cadrul comisiilor de lucru.

5. Implicându-se în procesul de revizuire a Codului de Conduita pentru membrii Parlamentului European, de exemplu, asigurându-se, ca deputatii europeni nu pot avea doua locuri de munca care pot duce la conflicte de interese:

Deputatii europeni au posibilitatea de a cere revizuirea Codului de Consuita al Membrilor Parlamentului European si pot MEPs will have the opportunity to demand tough revisions to the code of conduct for MEPs, inclusiv cererea introducerii supravegherii independente a punerii în aplicare a Codului, interdictia de a exercita doua functii/de a avea doua locuri de munca care implica conflicte de interese; interdictia privind finantarea din alte surse a personalului si a biroului parlamentar, introducerea unor declaratii mai detaliate de interese si noi reguli pentru a reglementa eventual situatie de revolving door atunci când deputatul european paraseste Parlamentul European.

6. Solicitarea transparentizarii lobby-ului si etica a reformelor din partea candidatilor la pozitiile de Comisar European, în timpul audierilor de confirmare:

Deputatii europeni sunt cei care intervieveaza candidatii la functiile de Comisar European în Septembrie 2014 si pot sa introduca întrebari referitoare la transparenta si transparentizarea activitatii de lobby, conflicte de interese si etica la nivelul departamentelor pe care le vor conduce. Dupa învestitrea în functie, Comisarii Europenii pot fi interpelati de catre membrii Parlamentului, de catre cetateni sau societatea civila în legatura cu declaratiile si promisiunile facute în perioada audierilor.

În perioada 2014 – 2019, Parlamentul European va depune eforturi ca aceste idei sa fie puse în practica.

 

Autor Redactia 29 Aprilie 2014, 11:01 Politica
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii

 

Publicitate