Șase asociații cred că modificarea de acte lectorale este de natură a afecta drepturile electorale

De Comunicat 01 Mai 2019, 10:21 Politica

În baza Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică vă transmitem o opinie referitoare la Proiectul de ordonanță de urgență a Guvernului pentru modificarea şi completarea unor acte normative în materie electorală, precum şi pentru unele măsuri pentru organizarea alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European și a referendumului național din 26 mai 2019, publicat pe pagina  www.roaep.ro.

Proiectul de ordonanță de urgență prevede calcularea procentului de prezenţă necesar pentru validarea referendumului raportat la numărul alegătorilor înscrişi în registrul electoral şi nu la numărul alegătorilor înscrişi în listele electorale permanente, cum cere Legea 3/2000. Având în vedere că această modificare este categoric de natură a afecta drepturile electorale, în măsura în care presupune creşterea semnificativă a cvorumului de prezenţă, considerăm că adoptarea ei prin OUG cu mai putin de o lună înaintea scrutinului contravine articolului 115 alin (6) din Constituţia României şi nu respectă recomandările Codului de bune practici în materie electorală al Comisiei de la Veneţia.

Limitarea practicii modificării legislaţiei electorale prin ordonanţe de urgenţă doar la prevederi menite să faciliteze organizarea şi să contribuie la buna desfăşurare a procesului electoral este o recomandare de lungă durată a organizaţiilor societăţii civile. Recomandări similare au fost formulate în rapoartele observatorilor internaţionali ai Oficiului pentru Instituţii Democratice şi Drepturile Omului (ODIHR) din 2004, 2009 şi 2012.

În condiţiile în care la referendumul precedent condiţiile de desfăşurare au fost modificate prin OUG în aşa fel încât să faciliteze atingerea pragului de prezenţă, iar prevederile proiectului de OUG aflat în dezbatere publică în prezent sunt de natură a îngreuna atingerea aceluiaşi prag, considerăm că s-a ajuns la practica inacceptabilă a modificării legislaţiei electorale prin OUG la fiecare scrutin în funcţie de interese politice de moment.

De asemenea, considerăm că prevederea care interzice autorităţilor publice să se pronunţe în favoarea sau în defavoarea problemei supuse referendumului este excesivă şi contravine unei recomandări a Codului de bune practici în materie de referendum al Comisiei de la Veneţia, potrivit căreia “[…] nu este necesară interzicerea completă a intervenţiei autorităţilor publice în favoarea sau în defavoarea propunerii supuse referendumului. Cu toate acestea, autorităţile publice (naţionale, regionale şi locale) nu trebuie să influenţeze rezultatul scrutinului printr-o campanie excesivă şi unilaterală.”

Solicităm Autorităţii Electorale Permanente şi Guvernului României să ţină cont de problemele semnalate şi să nu adopte OUG în forma actuală.

Dorim să subliniem şi faptul că asemenea modificări legislative imprevizibile şi lipsa de unitate a legislaţiei electorale fac încă o data dovada necesităţii adoptării unui Cod Electoral unitar.
Vă stăm la dispoziție pentru orice clarificări.

Cu respect,

Expert Forum
Centrul pentru Resurse Civice
Forum Apulum
REZISTENTA
CIVICA
Geeks for Democracy
Mircea Kivu - sociolog
Claudiu Tufiş - analist politic
Maria Krause - expert electoral

 

 

Autor Comunicat 01 Mai 2019, 10:21 Politica
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii