Organizația Salvați Copiii cere autorităților restabilirea dreptului la educație pentru copiii vulnerabili, prin organizarea de cursuri școlare cu grupe mici, în perioada verii

De Redactia 11 Iunie 2020, 19:27 Invatamant

Organizația Salvați Copiii avertizează asupra consecințelor dramatice pe care îngrădirea accesului la educație îl are pentru copiii vulnerabili și reiterează solicitarea ca, în perioada verii, cu sprijinul comunităților locale și al organizațiilor neguvernamentale, să poată fi organizate cursuri școlare, respectând condițiile de siguranță sanitară,cu grupe mici de copii care au nevoie de interacțiuni și activități școlare pentru recuperarea cunoștințelor.

Măsurile necesare luate pe fondul stării de urgență instaurate pentru a limita răspândirea pandemiei de COVID-19 au avut consecințe negative pentru copiii care provin din medii socio-economice precare. Inechitățile  sociale  au  fost  agravate,  în  cazul copiilor  care  nu  au  avut  acces  la  școala  online,  iar marginalizarea și discriminarea au repercusiuni atât educaționale, cât și psiho-emoționale pe termen lung.

Organizația Salvați Copiii solicită permisiunea și sprijinul autorităților pentru a putea iniția, în unitățile de învățământ publice, pe  durata  verii, activități de educație preșcolară și școlară de tipul Școală după Școală în beneficiul copiilor care au fost privați parțial sau total de accesul la educație în perioada suspendării cursurilor din școli. Astfel, ne dorim să venim în sprijinul a peste 4.600  de  elevi  din 35 de școli din București și 14 județe, implicându-i  atât  în  activități  de  învățare  directă ori  prin  intermediul  tehnologiilor online, cât și în activități recreative și de dezvoltare personală.

Proiectele  derulate  vor  face obiectul  unei evaluări ale cărei concluzii vor putea fi utilizate de către Ministerul Educației și Cercetării în alte comunități dezavantajate ori la nivel național. În acest sens, Salvați Copiii își asumă atât obligația de a obține consimțământul informat al părinților și copiilor, de a asigura resursele umane și materiale necesare pentru desfășurarea activităților, cât și obligația de a respecta restricțiile și normele în vigoare cu privire la asigurarea condițiilor de igienă și de supraveghere epidemiologică în cursul derulării activităților școlare.

CONTEXT
Accesul  la  o  educațiede calitate pentru acești copii continuă să fie puternic afectat de închiderea școlilor, iar scenariul unei perioade de jumătate de an de lipsă a contactului direct cu școala ar conduce la o creștere semnificativă a riscului de abandon școlar și de excluziune socială.

O analiză efectuată la finalul lunii aprilie de Organizația Salvați Copiii asupra unui eșantion de peste 500 de gospodării selectare din rândul beneficiarilor noștri ridică serioase semne de alarmă cu privire la  impactul  pe  care  l-a  avut criza declanșată de COVID 19 asupra copiilor care se aflau și anterior acestei conjuncturi în situații de risc (fiind în risc de abandon școlar, confruntându-se cu sărăcia sau crescând departe de părinții plecați la muncă în străinătate).

 Astfel, potrivit datelor obținute de Salvați Copiii:
- La nivelul celor 891 de copii școlari din familiile cuprinse în eșantion, 162 au avut lecții online la toate materiile și 351 la unele materii, ceea ce înseamnă că 378 (42,42%) de copii nu au avut acces la educație online, ci doar la alte intervenții de educație la distanță, la sprijin educațional din afara școlii sau au fost complet privați de educație.
- 9 din 10 persoane spun că au în gospodărie acces la internet. Totuși, majoritatea acestora navighează online folosind telefonul mobil, ceea ce face aproape imposibilă utilizarea internetului în contexte  educaționale.  Analizând situația  celor  891  de  copii  școlari  din  familiile  cuprinse  în eșantion, observăm că 89 nu au acces la internet, 541 au acces la internet acasă doar prin telefoane mobile și doar 261 au acces la internet și de pe desktop, laptop sau tablete;
- Doar 1 din 10 familii spune că reușește să își ajute suficient toți copiii pentru a continua să învețe în această perioadă.

La sfârșitul lunii mai, în cadrul Semestrului European, Comisia Europeană a  atras  atenția României asupra unor provocări ale sistemului de educație, cum ar fi echitatea, caracterul incluziv, nevoia de a stabili un mecanism care să abordeze părăsirea timpurie a școlii, subliniind că: ”Nu se constată nicio îmbunătățire  a  rezultatelor  școlare,  în  special  în  rândul  copiilor din  zonele  rurale  și  din  zonele defavorizate  din  punct  de  vedere  economic.  (...) Din  cauza  infrastructurii  digitale  inadecvate,  a materialelor  didactice  necorespunzătoare  și  a  competențelor  digitale  insuficiente,  trecerea   la învățământul la distanță, necesară în contextul epidemiei de COVID-19, creează  probleme  pentru instituțiile de învățământ și formare, pentru cadrele didactice și pentru elevi, în special pentru elevii defavorizați și pentru romi.”

Experiența Salvați Copiii în lucrul cu peste 4.000 de copii aflați în risc de sărăcie și excluziune socială cuprinși în  programele socio-educaționale  arată că  majoritatea  dintre  aceștia  au  nevoie de  sprijin permanent din partea școlii.

La nivel național, de asemenea, datele statistice ne arată că cel puțin 4 din 10 elevi români au nevoie de intervenții individualizate pentru corectarea decalajelor constatate.

 

Autor Redactia 11 Iunie 2020, 19:27 Invatamant
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii