Filosofie şi medicină de urgenţă, la Liceul Teoretic „Panait Cerna” din Brăila

De Ionel Lazarică 29 Octombrie 2020, 13:26 Invatamant

„Ora 1,30 din noapte. Eşti medic de gardă la o secţie de anestezie-terapie intensivă(ATI). Ai un singur loc liber pe secţie. Sunt aduşi doi pacienţi, care au nevoie de terapie cu oxigen, procedura invazivă, ambii fiind în pericol să-şi piardă viaţa, în lipsa îngrijirii de acest tip. Unul are vârsta de 25 de ani, nu are familie şi este muncitor, iar celălalt are vârsta de  40 de ani, are familie şi doi copii minori, fiind de asemenea muncitor. Pe cine alegi  să salvezi şi pe cine laşi să moară? Argumentează temeinic alegerea ta”.

Întrucât teoriile morale (teleologice şi deontologice) sunt acuzate de universalism nefondat dar şi de caracterul prea abstract şi impersonal, au fost elaborate eticile aplicate. Acestea vizează viaţa concretă, iar problemele pe care le pun în dezbatere au fost şi rămân controversate (sărăcia, ca problemă globală,eutanasia,clonarea,editarea genetică etc.).

Pe de altă parte, dreptatea este valoarea etică ce presupune recunoaşterea a ceea ce revine în mod legitim fiecăruia; este virtutea morală care constă în a da fiecăruia ce este al său, în a respecta drepturile altuia. De exemplu, unul dintre drepturile garantate de stat este şi cel privitor la ocrotirea sănătăţii (fără discriminare). Omul drept este cel care nu dăunează altuia, prin ce face şi ce spune.

În contextul pandemiei şi al lecţiilor de filosofie ”Morala. Probleme de etică aplicată” şi ”Egalitate şi dreptate”, elevii clasei a XII-a E au primit aplicaţia de mai sus, care, se pare, a pus mari probleme de conştiinţă.

Chiar dacă TH. Hobbes spunea că „omul este lup pentru om” în societate, poate omul să hotărască cine va fi salvat şi cine va fi lăsat să moară? Ştim că acest lucru s-a întâmplat de nenumărate ori în spitalele din Italia, Spania, Franţa, în primăvară. Chiar având constrângeri exterioare justificabile în cel mai înalt grad (lipsa dotărilor materiale suficiente) omul poate face o astfel de alegere? Într-o situaţie concretă de acest tip, mai poate fi actualizată ideea de dreptate din filosofia lui Platon? Nu cumva, după ce trece pandemia (Esenin: ”Toate trec ca floarea spulberată”), ne vom confrunta cu un sindrom de stres posttraumatic la medici, de tip nou, dar similar cu cel suferit de soldaţii noştri în „teatrele de operaţii” numite aşa, cu emfază, de mai marii armatei?

Acţiunea  aceasta poate fi făcută fără sentimentul culpabilităţii?
Poate fi depăşită moral această  dificultate?
Care este raportul dintre datoria ta şi (im?)posibila alegere?

Rămâne să vedem ce argumente vor aduce în favoarea unei alternative sau a alteia, elevii care au primit această aplicaţie.
”Cred că nu numai la filosofie, dar şi la celelalte discipline trebuie să coborâm în concret, pentru a face interesante noţiunile predate şi pentru ca elevii să înţeleagă că îi pregătim pentru viaţă şi nu doar pentru lecţia următoaare” - ne-a declarat prof. Picuş Veronica, directorul liceului.

 

Autor Ionel Lazarică 29 Octombrie 2020, 13:26 Invatamant
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii