Simpozion dedicat aeronauticii la Ianca, 1 octombrie 2016

De A.Frangu 29 Septembrie 2016, 22:38 Ianca

Sâmbătă 1 octombrie 2016, ora 10:00, la Casa de Cultură ,,Ion Teodorescu Sion” din orașul Ianca, va avea loc sompozionul ,,Pionieri ai aeronauticii din spatiul brailean. Ianca si aeronautica”. Evenimentul, care se desfășoară în parteneriat cu Primaria și Filiala Ianca A.R.P.I.A., constituie etapa a II-a a proiectului cu același nume, proiect finanțat de Consiliul Județean Brăila.

Moderatorul simpozionului este prof. Ion M. Bărbuceanu, manager proiect. Comunicările științifice vor fi susținute de specialiști, cadre militare și civile din aviație: prof. drd. Sorin Turturică din partea S.M.F.A. și a Muzeului Național al Aviației București, comandor aviator Marius Rădoi din partea S.M.F.A., comandor (r) Ion Miu, pensionar, fost cadru militar al Reg. 49 Aviație Vânătoare Bombardament.

Astfel, prof. drd. Sorin Turturică, muzeograf la Muzeul Național al Aviației, va prezenta evoluția aeronauticii de la primele începuturi și până în prezent cu referiri și la contribuția brăilenilor atât ca inventatori în aviație cât și ca aviatori îndrăzneți în cele două războaie mondiale.

Comandor (r) Miu Ion, fost cadru militar al Reg. 49 AVB, născut și crescut în cadrul coloniei de militari la fosta unitate din Ianca, va prezenta istoria acestui regiment din 1965, data sosirii sale în Ianca, și până la desființare în 2002.

Prelegerea comandorului aviator Marius Rădoi se va axa pe starea actuală a aviației militare, a artileriei antiaeriene și radiolocație.
 
Noua strategie militară a României, ca membra NATO și noua forță aviatică (avioane F16) ce va sosi în țară în cursul acestei săptămâni va fi principala informație care va atrage atenția participanților după cum apreciază organizatorii evenimentului în comunicatul de presă dat publicității.
   
Etapa a III-a (finală) a proiectului se va desfășura în jurul datei de 25 octombrie a.c. -  Ziua Armatei - când la muzeul din Ianca, în cadrul aceluiași proiect, va avea loc și vernisajul unei expozitii.

*
Managerul proiectului, prof. Ion M. Bărbuceanu, subliniază contribuția pe care și-au adus-o brăilenii la începuturile și dezvoltarea aeronauticii românești. Astfel, acum 110 ani, Nicolae Niculescu Ianca, fiul boierului care a întemeiat localitatea cu același nume, a efectuat primul zbor, cu un balon cu gaze, peste munții Carpați. Acesta este considerat, pe bună dreptate, primul aeronaut brăilean.

Tot acum 110 ani, un alt brăilean, avocatul Mihai Cerchez, membrul al Baroului de avocați Brăila, pune bazele primului aerodrom modern din România la Chitila lângă București, a primei școli de pregatire a piloților și a primei fabrici de construcție, sub licență, a avioanelor FARMAN III. Mihai Cerchez a editat și prima revistă în sprijinul aeronauticii, Aviațiunea, al cărui număr a aparut la 29 decembrie 1910.

Avocatul Mihai Cerchez a încheiat un contract cu Ministerul de Război prin care se urmărea instruirea de piloți militari cât și dotarea armatei cu avioane de luptă. Contractul încheiat a fost posibil întrucât ministrul de resort era, în acea perioadă, Nicolae Filipescu, cunoscut om politic, fost primar al Brăilei și al capitalei, legat de aceste meleaguri întrucât tatăl său avea moșie la Filipești.

Iată de ce putem spune, subliniază profesorul de istorie Ion M. Bărbuceanu, că un civil pune bazele aviației militare.

În etapa ,,Industriala 1920-1940” alți brăileni și-au adus contribuția printre aceștia numărându-se inginerii Mircea Grossu Viziru și Anastase Dragomir.

În Aviația Regală - elita aviației române - s-au înrolat și pregătit brăileni, mulți din satele judetului, care au participat în cele două războaie mondiale. În primul război mondial Poly Vacas a căzut la datorie, iar în al doilea război mondial locotenentul aviator Lipan Mircea născut in comuna Bordei-Verde. Acesta din urmă a căzut în prima zi a Războiului pentru Eliberarea Basarabiei (1941). Locotenentul aviator Grigore Panait, din satul Berlești, își pierde viața cu putin timp inainte de sfârșitul războiului iar în ultima inspecție pe frontul din Moldova, din 20 august 1944, mareșalul Ion Antonescu a fost escortat de aviatorul Mitrea Radu născut în satul Oprișenești. Sunt numai câteva nume prezentate, la simpozion și la expoziția care va fi organizată va fi evidențiată și contribuția altor brăileni.

Referitor la Aerodromul Ianca, prof. Ion M. Bărbuceanu precizează următoarele:

După ultimul război noua înzestrare modernă a Forțelor Aeriene, din perioada 1951-1960, este definită ca perioada de început a aviației reactive în România.

Aerodromul Ianca, unul dintre cele mai moderne aerodromuri ale timpului, a determinat conducerea de atunci ca aici să fie aduse, pe calea ferată, dezmembrate, avioane cu reacție achiziționate din fosta U.R.S.S. - IAK 17 și IAK -23.

Pentru prima dată în România, pe Aerodromul Ianca, la 26 iunie 1951, are loc primul zbor, în simplă comandă, al maiorului Aurel Reican, urmat în acceași zi de alți patru piloți militari români. Tot la Ianca, în același an, se constituie prima celulă de Poliție Aeriană postbelică în România iar în anul următor, la Ianca, a avut loc interceptarea primei ținte reale de către căpitanul aviator Dumitru Balaur.

Sunt numai câteva evenimentele postbelice pentru care Ianca a rămas în istoria aviației ca ,,Leagănul aviației reactive”.

Trebuie amintit și faptul că din echipa de piloți detașați în Portugalia, pentru pregătire pe avioanele F16, face parte și căpitanul comandor Cătălin Micloș, născut în municipiul Brăila, absolvent al liceului ”Nicolae Bălcescu” și al Academiei de Aviație Brașov. Această echipă de piloți va reveni în țară săptămâna aceasta.

 

Autor A.Frangu 29 Septembrie 2016, 22:38 Ianca
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii