Metoda accidentul a trezit vigilenta brailenilor

De IPJ Braila 13 Decembrie 2013, 21:42 Fapt divers
Demersurile sustinute ale politistilor braileni, de informare a cetatenilor cu privire la riscul de victimizare prin infractiuni de înselaciune, savârsite prin intermediul telefonului, si de promovare a recomandarilor preventive, au facut ca, în patru dintre cazurile înregistrate weekend-ul trecut la Inspectoratul de Politie Judetean Braila, persoanele apelate sa dejoace planurile infractorilor.

Ramân, totusi, persoane pe care credulitatea si emotivitatea exagerata le fac sa cada în plasa infractorilor, desi au aflat despre deja celebra metoda „accidentul”.

 Situatiile semnalate politiei în ultima saptamâna s-au derulat dupa scenarii aproape identice. Câtiva  braileni au fost contactati pe telefonul fix de persoane care s-au recomandat drept rude ale acestora (fiu, frate), le-au transmis ca au produs accidente de circulatie soldate cu victime si ca, pentru solutionarea pe cale amiabila a problemei, au nevoie de bani sau coduri de reîncarcare a cartelelor telefonice. Dându-si seama ca ar putea fi victime ale escrocilor, o parte dintre cei apelati au întrerupt conversatia telefonica si au anuntat imediat Politia.
 
Nu la fel au procedat o femeie de 62 de ani, din municipiul Braila, care, afectata emotional de vestea implicarii fiului într-un accident rutier, a acceptat sa trimita pe numele unei persoane pe care nu o cunostea, suma de 2.500 euro, prin sistemul Western Union, si un barbat de 50 de ani, care a achizitionat si trimis unui pretins fiu coduri de reîncarcare a cartelelor telefonice în valoare de 1.866 lei.
 
Acesta este doar unul dintre modurile în care actioneaza cei care folosesc telefonul ca instrument pentru obtinerea de venituri nemuncite. În alte cazuri, însa, infractorii îsi atribuie calitati precum avocat, procuror, politist si le transmit victimelor ca o ruda a acestora a fost implicata într-un accident de circulatie grav si a fost retinuta de politisti sau are nevoie de îngrijiri medicale de urgenta. Pentru aceasta, le solicita sa trimita, prin sisteme de transfer bancar rapid (Western Union, Money Gram), diferite sume de bani, necesare pentru despagubirea persoanelor ranite ori reprezentând onorariul avocatului sau sa achizitioneze coduri de reîncarcare electronica a cartelelor telefonice si sa le comunice codurile.

De fiecare data, escrocii cer insistent victimelor sa pastreze secretul cu privire la convorbirea telefonica si la trimiterea banilor sau a codurilor de reîncarcare a cartelelor telefonice si sa distruga toate chitantele sau bonurile fiscale.  Nu de putine ori, infractorii stabilesc chiar locuri în care victimele trebuie sa se prezinte pentru a înmâna unor persoane „de încredere” sumele de bani cerute.

Pentru a nu contribui la prosperitatea escrocilor care utilizeaza metoda „accidentul”,  politistii braileni fac cetatenilor urmatoarele recomandari:

- nu oferiti date cu caracter personal (cod numeric personal, serie si numar act de identitate, date despre copiii dumneavoastra) prin intermediul convorbirilor telefonice, unor persoane necunoscute, indiferent de calitatea invocata de acestea. Aceste date ar putea fi folosite ulterior de  catre infractori, pentru a va câstiga încrederea si a va convinge ca faptele relatate sunt reale;
- nu discutati despre veniturile dumneavoastra sau ale membrilor familiei ori despre vecini, cu persoane necunoscute cu care intrati în contact aparent întâmplator sau care va abordeaza sub diferite pretexte;
- daca sunteti contactat telefonic de o persoana care pretinde ca va este ruda si va roaga sa o ajutati financiar întrucât a fost implicata într-un eveniment rutier soldat cu victime, încercati sa va pastrati calmul si sa treceti în revista câteva aspecte importante pentru a va convinge ca vestile primite sunt reale (vârsta rudei care pretinde ca este, daca aceasta poseda permis de conducere, locul în care stiti ca ar trebui sa se afle în acel moment, eventual persoanele care o însotesc sau ar putea sa va ofere informatii despre aceasta). Cereti persoanei care v-a contactat cât mai multe detalii despre locul si modul în care s-a produs accidentul si, pe parcursul convorbirii, repetati unele întrebari, pentru a vedea daca raspunsurile pe care le primiti sunt similare. 
- daca cel care va suna pretinde ca este o cunostinta a unei rude a dumneavoastra, care a avut
un accident, pentru a verifica informatia, sunati pe numarul de telefon pe care comunicati de obicei cu presupusa victima. Daca aceasta nu raspunde, sunati la politie, parchet sau spital, pentru a va convinge ca vestile primite sunt adevarate;
- nu va lasati impresionati de urgenta pe care o invoca persoana care va cere bani. Acordarea îngrijirilor medicale de urgenta nu este conditionata de achitarea unei sume de bani, asa ca înainte de a trimite orice suma de bani, trebuie sa va convingeti ca acestia vor ajunge, într-adevar, la o ruda a dumneavoastra;
- daca interlocutorul va cere sa va întâlniti cu o anumita persoana, careia sa îi înmânati suma de bani ceruta, anuntati imediat politia, pentru a va acorda sprijin;
- daca, totusi, ati trimis bani sau coduri de reîncarcare a cartelelor telefonice, pastrati toate documentele care atesta efectuarea tranzactiei;
-  anuntati cât mai repede Politia, apelând numarul unic 112, în cazul în care sunteti victima unei astfel de înselaciuni sau cineva a încercat sa va însele!


 

Autor IPJ Braila 13 Decembrie 2013, 21:42 Fapt divers
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii

 

Publicitate