Brailenii inca se mai lasa inselati prin telefon

De IPJ Braila 17 Iulie 2013, 15:41 Fapt divers
Inventivitatea si îndrazneala escrocilor, manifestate pe fondul credulitatii si lipsei de informare de care dau dovada unii dintre semenii nostri, fac ca numarul sesizarilor privind fapte de înselaciune prin telefon sa creasca aproape în fiecare zi.

Numai de la începutul acestei saptamâni, la Inspectoratul de Politie Judetean Braila au fost înregistrate noua astfel de sesizari.

Unul dintre cazuri este al brailencei N.F., de 57 ani, care a sesizat la Politie faptul ca a fost înselata prin telefon cu suma de 1.100 lei, de o persoana care s-a recomandat a fi avocatul ginerelui sau, care i-a comunicat ca acesta a accidentat un copil si i-a cerut sa achizitioneze coduri de reîncarcare a cartelelor telefonice, pentru a-l ajuta sa scape de raspundere.

De la începutul acestui an, peste 80 de persoane din judetul Braila au cazut în plasa celor care folosesc retelele de telefonie mobila sau fixa, pentru a obtine câstiguri nemuncite.

În ciuda repetatelor avertismente transmise de catre politistii braileni atât prin intermediul mass-media, cât si în mod direct, cu ocazia activitatilor preventive desfasurate pe strazile orasului, numarul persoanelor înselate prin metoda “accidentul” continua sa creasca.

Va reamintim cum actioneaza infractorii:

Victimele sunt contactate telefonic de persoane care se recomanda a fi rude apropiate  (de obicei, fiu, ginere, nepot) si, sub pretextul ca au fost implicate în accidente de circulatie grave, le solicita sa trimita, prin sisteme de transfer bancar rapid (Western Union, Money Gram), diferite sume de bani, necesare pentru despagubirea victimelor accidentului sau onorariul avocatului, ori sa achizitioneze coduri de reîncarcare electronica a cartelelor telefonice si sa le comunice.

În ultima perioada se constata ca infractorii obtin, initial, cât mai multe informatii despre potentialele victime (nume, prenume, profesie, program de lucru, membri ai familiei s.a.), pe care le folosesc, ulterior, pentru a le câstiga acestora încrederea si a le convinge ca faptele relatate sunt reale.

Desi metoda „accidentul” este, înca, preferata infractorilor, un nou mod de operare face victime printre cetatenii de buna-credinta.

Vizati sunt, de aceasta data, administratorii sau angajatii societatilor comerciale care ofera servicii de încasare plati sau transfer de bani prin sistemul Pay Point.

Astfel, într-o singura zi, 15 iulie a.c., patru persoane din municipiul Braila au fost sunate de asa-zisi angajati ai S.C. Pay Point S.R.L. sau S.C. Payzone S.R.L. si, motivând aparitia unei erori în sistem, au fost determinate sa încarce electronic conturile unor numere de telefon, valoarea prejudiciului ajungând, într-unul dintre cazuri, la peste 800 de lei.

Nu în ultimul rând, se impune a fi mentionata si metoda “premiului”, când infractorii suna sau trimit mesaje prin care transmit victimelor ca au câstigat bunuri sau sume substantiale de bani, la diferite concursuri, însa, pentru a putea intra în posesia premiilor, victimele trebuie sa trimita prin mandat postal/transfer bancar sau prin intermediul unor terte persoane, diferite sune de bani, reprezentând contravaloarea impozitului sau diferite taxe sau sa achizitioneze coduri de reâncarcare electronica a cartelelor telefonice pe care sa le comunice.

IMPORTANT! TINETI CONT DE URMATOARELE ASPECTE:

- accidentele grave sunt, de obicei, anuntate de persoane oficiale, abilitate sa faca acest lucru, si nu de binevoitori;
- solutionarea cazurilor privind accidente rutiere se face de catre unitatile de politie sau, în cazul accidentelor usoare, soldate cu pagube materiale, prin întelegerea amiabila a partilor, ceea ce presupune repararea daunelor folosind polita de asigurare auto obligatorie;
- pentru a primi îngrijiri medicale de urgenta, nici victima si nici autorul unui accident rutier nu au nevoie de bani;
- despagubirile în urma unui accident sunt stabilite prin hotarâre judecatoreasca sau prin societatile de asigurari. Orice alta metoda este ilegala;
- pentru a câstiga un premiu trebuie sa va înscrieti la un concurs. Simpla utilizare a serviciilor unui furnizor (de telefonie, cablu TV etc.) nu presupune înscrierea automata la un concurs.

Ce trebuie sa faceti pentru a nu fi înselati:

- nu oferiti date cu caracter personal (cod numeric personal, serie si numar act de identitate, date despre copiii dumneavoastra, rude etc.) prin intermediul convorbirilor telefonice, unor persoane necunoscute, indiferent de calitatea invocata de acestea;
- nu va grabiti sa oferiti informatii despre ocupatia dumneavoastra, sursele de venit, banii  sau bunurile de valoare pe care le detineti, unor persoane pe care abia le-ati cunoscut, aparent întâmplator;
- nu permiteti accesul în locuinta dumneavoastra persoanelor care pretind ca sunt angajati ai unor societati comerciale (de furnizari servicii, de curierat etc.) decât dupa ce le-ati verificat actul de identitate si legitimatia de serviciu;
- niciodata nu trimiteti bani sau coduri de reîncarcare înainte de a încerca sa luati legatura cu ruda despre care ati fost informat ca a suferit un accident rutier si, daca nu reusiti, sunati la politie, parchet sau spital, pentru a verifica daca vestile primite sunt adevarate;
- nu actionati precipitat, influentati de urgenta pe care o invoca interlocutorul. Motivati ca nu detineti suma de bani solicitata si, între timp, luati legatura cu o persoana de încredere, care, nefiind afectata emotional, va poate ajuta sa analizati situatia si sa luati decizia corecta;     
- înainte de a trimite orice suma de bani, cereti-i interlocutorului o întâlnire directa si anuntati politia, pentru a va acorda sprijin;
-  sunati la firma al carei angajat pretinde ca ar fi cel care va contacteaza telefonic si va solicita, pentru diferite motive, bani sau coduri de reîncarcare, si verificati veridicitatea informatiilor pe care acesta vi le transmite;
- nu achitati niciodata în avans sume de bani pentru ridicarea unor premii. Plata impozitelor sau a diferitelor taxe se efectueaza ulterior primirii premiilor;
-  nu trimiteti coduri de reîncarcare electronica a cartelelor telefonice unor persoane pe care nu le cunoasteti, indiferent de calitatea invocata de acestea (avocat, procuror, politist, reprezentant al unei firme etc);
- anuntati cât mai repede Politia, apelând numarul unic 112, daca cineva încearca sa va însele prin aceste moduri de operare sau în cazul în care sunteti victima unor astfel de înselaciuni.


 

Autor IPJ Braila 17 Iulie 2013, 15:41 Fapt divers
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii

 

Publicitate