Batrânete linistita - o campanie de informare a populatiei cu vârsta de peste 65 de ani

De IPJ Braila 03 Martie 2011, 21:11 Fapt divers
Inspectoratul de Politie Judetean Braila desfasoara o serie de activitati de informare a populatiei din mediul rural în cadrul campaniei de prevenire a furturilor din locuinte denumita „Batrânete linistita”. Campania se adreseaza persoanelor cu vârsta de peste 65 de ani si a pornit de la premisa ca obiceiul de a pastra sume mai mari sau mai mici de bani în casa nu reprezinta decât un factor favorizant pentru savârsirea infractiunilor de furt. La întâlnirile cu cetatenii, care sunt organizate cu spijinul posturilor de politie si a autoritatilor publice locale (primarii), participa alaturi de politisti si reprezentanti ai unor unitati bancare.

Politistii stau de vorba cu cetatenii si le ofera o serie de recomandari referitoare la ce trebuie sa faca, astfel încât sa nu devina victime ale infractorilor, care îsi aleg foarte usor victime din rândul persoanelor mai în vârsta. Batrânii sunt sfatuiti sa evite conversatiile cu persoane necunoscute referitoare la aspecte ce tin de propria familie: cu cine locuiesc, ce bunuri detin în gospodarie, ce achizitii mai valoroase au facut în ultima vreme, daca au vândut animale sau alte produse din gospodarie (cereale s.a.).

Cetatenilor li se prezinta o serie de cazuri intrate în atentia Politiei, pe parcursul anului trecut, în care victime au fost tocmai persoane de vârsta a III-a, astfel încât persoanele prezente la întâlnire sa înteleaga modul în care actioneaza infractorii. Acestia, prin diverse metode de înselatorie, profitând de naivitatea oamenilor sau chiar facând uz de violenta, le-au sustras diverse sume de bani. Mai mult decât atât, neatentia batrânilor, conduita mai putin vigilenta, dorinta de a socializa, au favorizat activitatea hotilor. Sub diverse pretexte- fie ca vând/cumpara animale sau alte bunuri, fie ca au fost trimisi de diverse rude ale victimei- infractorii reusesc sa patrunda în gospodariile persoanelor în vârsta, observa locuinta, bunurile, locurile de unde victimele scot banii ca sa achite ceea ce infractorii le ofera spre vânzare, dupa care aleg momentul oportun si revin pentru a fura bunurile vizate sau banii.

Pentru a limita aceste situatii nedorite, în care batrânii risca sa-si piarda din agoniseala obtinuta cu eforturi, au fost invitati la aceste întâlniri si reprezentanti ai unor banci din judetul Braila, care au oferit participantilor consiliere cu privire la posibilitatea de a-si pastra economiile într-un depozit bancar sau de a încasa pensia prin sistemul ATM, acolo unde este posibil. Participantii au primit materiale informative, au fost invitati sa analizeze ofertele prezentate de banci, sa se consulte cu familia si, ulterior, când vor considera oportun, sa se adreseze unitatilor bancare a caror oferta li se pare cea mai atractiva sau raspunde nevoilor personale.

Campania are la baza conceptul vest- european de prevenire tehnica, concept devenit familiar politistilor compartimentului Analiza si Prevenirea Criminalitatii, în urma schimbului de experienta la care au participat în localitatea Manheim, din Germania. Acest fapt presupune identificarea unor puncte vulnerabile si oferirea, pe lânga sfaturi si recomandari preventive, de solutii concrete de rezolvare a acestor situatii. Pentru a da dovada de transparenta si echidistanta, în momentul proiectarii acestei campanii au fost invitate la o masa rotunda absolut toate institutiile bancare din judetul Braila. A fost prezentata ideea si s-au realizat consultari pentru a stabili viabilitatea acestui demers novator. Desi au existat unele rezerve, având în vedere modalitatea absolut noua de abordare a prevenirii infractionalitatii, feed-back-ul venit din partea bancilor a fost încurajator, motiv pentru care s-a decis implementarea acestei campanii. Bancile care au considerat oportuna o astfel de campanie si care vor participa alaturi de politisti la întâlnirile cu cetatenii sunt: Alpha Bank, Ate Bank, Banca Comerciala Româna, Banca Cooperatista Danubius, Banca Româna de Dezvoltare, Cec Bank, Credit Europe Bank, Garanti Bank, Otp Bank, Procredit Bank, Raiffeisen Bank, Volksbank.

În aceasta prima etapa, criteriile care au stat la baza selectarii comunelor în care se vor desfasura astfel de activitati au fost pur statistice (ponderea populatiei vârstnice care depaseste media la nivelul mediului rural si frecventa absoluta- în care populatia comunei depaseste media populatiei rurale/comuna). 

În luna ianuarie au avut loc întâlniri cu cetatenii din comunele Cazasu si Gropeni, urmând ca, ulterior, sa fie organizate si la Ciresu, Galbenu, Jirlau, Maxineni, Mircea Voda, Ulmu si Zovoaia.

În comuna Gropeni au venit la întâlnire aproximativ 70 de persoane care au fost extrem de interesate de informatiile prezentate de politisti si de consilierii bancari. Cetatenii au adresat întrebari diverse, evidentiindu-se nevoia unei informari mai bune adresate acestui segment de populatie, atât referitor la conduita preventiva, cât si la modalitatile moderne de protejare a economiilor. La întâlnire au participat viceprimarul din localitate si seful Postului de Politie Comunala Gropeni.

În localitatea Cazasu, prima comuna în care a fost organizata o astfel de întâlnire, desi a participat un numar redus de cetateni, acestia au apreciat ca binevenita o astfel de initiativa si au solicitat reorganizarea activitatii.
 
Campania de informare a persoanelor vârstnice „Batrânete linistita” se desfasoara în perioada noiembrie 2010- martie 2011, în localitatile stabilite, apoi, dupa evaluarea finala a rezultatelor, se va stabili daca activitatile vor fi replicate si în alte localitati din mediul rural.

 

Autor IPJ Braila 03 Martie 2011, 21:11 Fapt divers
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii

 

Publicitate