Dupa o perioada de pauza, metoda accidentul face alte victime in Braila

De IPJ Braila 14 Martie 2014, 16:26 Fapt divers

Zilele trecute, poliţiştii brăileni au reuşit să depisteze şi să reţină o tânără din municipiul Brăila care a participat, în calitate de complice, la săvârşirea a două infracţiuni de înşelăciune prin telefon, în zilele de 9 şi 10.03.2014. Acest mod de operare apare după o perioadă de mai bine de o lună în care, la Inspectoratul de Poliţie Judeţean Brăila, nu au mai fost înregistrate sesizări privind astfel de infracţiuni.

Cele două fapte s-au derulat după scenarii aproape identice, iar prejudiciul total se ridică la suma, deloc neglijabilă, de 40.000 de lei.

Victimele, brăilence cu vârstele de 53 şi 63 de ani, din municipiu, au fost contactate, pe telefonul fix, de persoane care s-au recomandat drept rude ale acestora (fiică, respectiv, nepot) şi le-au cerut să le ajute financiar, întrucât au fost implicate în accidente rutiere. Afectate emoţional de veştile primite, cele două victime au omis să verifice veridicitatea acestora şi, conform instrucţiunilor primite telefonic, au lăsat în două coşuri de gunoi din Parcul Monument şi Grădina Publică, sumele de 22.500, respectiv, 17.500 de lei.

Când adevăratele rude, contactate ulterior, le-au infirmat implicarea în vreun accident, cele două femei  şi-au dat seama că au fost înşelate şi au sesizat la Poliţie.

Cercetările efectuate de poliţişti au scos la iveală faptul că activităţile infracţionale au fost coordonate de către o persoană aflată în Penitenciarul de Maximă Siguranţă Galaţi, care le-a şi contactat pe cele două victime, iar pentru a le convinge de gravitatea situaţiei a introdus în discuţie şi un aşa-zis avocat.

De ridicarea banilor lăsaţi de către victime în coşurile de gunoi s-a ocupat o tânără de 21 de ani, pe care poliţiştii au reuşit să o identifice şi au reţinut-o sub acuzaţia de complicitate la înşelăciune.

Datele statistice deţinute la nivelul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Brăila relevă faptul că numărul sesizărilor privind fapte de înşelăciune prin telefon, înregistrate de la începutul anului până în prezent, a scăzut la jumătate faţă de perioada similară a anului 2013.

Mai mult, ca urmare a demersurilor susţinute ale poliţiştilor brăileni, de informare a cetăţenilor cu privire la riscul de victimizare prin astfel de infracţiuni şi de promovare a recomandărilor preventive, în trei din cele şase cazuri înregistrate în cursul acestui an, persoanele apelate au dejucat planurile infractorilor.

Totuşi, pentru ca brăilenii de bună-credinţă să nu mai ajungă în postura de victime ale escrocilor, poliţiştii revin cu următoarele recomandări:

- nu discutaţi despre veniturile dumneavoastră sau ale membrilor familiei ori despre vecini, cu persoane necunoscute cu care intraţi în contact aparent întâmplător sau care vă abordează sub diferite pretexte;
- nu oferiţi date cu caracter personal (cod numeric personal, serie şi număr act de identitate, date despre copiii dumneavoastră) prin intermediul convorbirilor telefonice, unor persoane necunoscute, indiferent de calitatea invocată de acestea. Aceste date ar putea fi folosite ulterior de  către infractori, pentru a vă câştiga încrederea şi a vă convinge că faptele relatate sunt reale;
- dacă sunteţi contactat telefonic de o persoană care pretinde că vă este rudă şi vă roagă să o ajutaţi cu bani, întrucât a produs un accident rutier, încercaţi să vă păstraţi calmul şi să treceţi în revistă aspectele care v-ar putea ajuta să vă daţi seama dacă veştile primite sunt reale (vârsta rudei care pretinde că este, dacă aceasta posedă permis de conducere, locul în care ştiţi că ar trebui să se afle în acel moment, eventual persoanele care o însoţesc sau ar putea să vă ofere informaţii despre aceasta);
- dacă cel care vă sună pretinde că este o cunoştinţă a unei rude a dumneavoastră, care a avut un accident, pentru a verifica informaţia, sunaţi pe numărul de telefon pe care comunicaţi de obicei cu presupusa victimă. Dacă aceasta nu răspunde, sunaţi la poliţie sau spital, pentru a vă convinge că veştile primite sunt adevărate;
- dacă interlocutorul vă cere să lăsaţi banii într-un anumit loc sau să vă întâlniţi cu o anumită persoană, căreia să i-i înmânaţi, anunţaţi imediat poliţia, pentru a vă acorda sprijin;
- nu vă lăsaţi impresionaţi de urgenţa pe care o invocă persoana care vă cere bani. Acordarea îngrijirilor medicale de urgenţă nu este condiţionată de achitarea unei sume de bani, aşa că înainte de a trimite orice sumă de bani, trebuie să vă convingeţi că aceştia vor ajunge, într-adevăr, la o rudă a dumneavoastră;
- dacă, totuşi, aţi trimis bani sau coduri de reîncărcare a cartelelor telefonice, păstraţi toate documentele care atestă efectuarea tranzacţiei, întrucât ar putea ajuta la găsirea infractorului;
- anunţaţi cât mai repede poliţia, apelând numărul unic 112, în cazul în care sunteţi victima unei astfel de înşelăciuni sau cineva a încercat să vă înşele.

 

Autor IPJ Braila 14 Martie 2014, 16:26 Fapt divers
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii

 

Publicitate