Pretul benzinei si protestele soferilor

De Cristian Orgonas 18 Ianuarie 2011, 21:53 Editorial
Dincolo de calcule legate de taxe si evolutia cursului valutar, adevarul este ca in ultimii doi ani pretul benzinei a crescut in Romania cu peste 80%, procentul de crestere fata de mijlocul anului 2008 – atunci cand barilul de petrol costa aproape $150 – fiind de peste 20%.

In ultimii doi ani, salariile au ramas practic la acelasi nivel, iar in aceste conditii cresterea preturilor – desi in cea mai mare parte justificata – ii nemultumeste pe multi dintre soferi, unii dintre ei alegand sa protesteze in diverse moduri. Efectul acestor proteste asupra pretului benzinei va fi insa cel mai probabil egal cu zero.

In Romania, in 2008, intre pretul maxim si cel minim al benzinei a fost o diferenta de 32%. Daca ne uitam la americani, in momentul in care barilul de petrol costa 147 de dolari, pretul unui galon de benzina (3,78 litri) era de $4,12. La sfarsitul anului 2008, galonul de benzina costa $1,6, cu 61% mai putin. In prezent pretul per galon este de $3,1, dublu fata de sfarsitul anului 2008, insa cu 24% mai mic fata de cel maxim, detalii alaturat.

Dupa cum se poate observa, fluctuatia pretului benzinei in SUA este mult mai mare decat cea de la noi, motivul principal fiind ponderea taxelor – in Romania, 50% din pretul la pompa reprezinta taxe, iar in SUA, ponderea taxelor este in medie de doar 13%. Iar cu cat ponderea taxelor este mai mica, cu atat pretul la pompa al carburantilor este mai sensibil la fluctuatiile cotatiilor la nivel international.

Sa nu uitam insa ca discutam despre doua modalitati de abordare diferite – europenii taxeaza masiv carburantii, iar Romania trebuie sa se conformeze regulilor UE, in timp ce americanii pastreaza un pret mic pentru a sustine dezvoltarea economica.

In ce priveste impactul cresterii pretului benzinei, problema principala nu o reprezinta populatia (la urma urmei poti sa folosesti masina mai rar), ci transportatorii, acestia avand cel mai mult de suferit.

Pe de alta parte, atunci cand statul controleaza prin taxe peste 50% din pret, iar cea mai mare parte din ce ramane reprezinta costurile companiilor cu extractia, procesarea si desfacerea produselor petroliere, este putin probabil ca jucatorii din piata sa “ciupeasca” mai mult de 1-3% din pretul final folosind practici mai putin ortodoxe.

Daca discutam de taxe  – acciza la benzina a crescut cu 40% in ultimii doi ani, iar majorarea TVA din vara a mai adaugat 4.2% la pretul final.

In cifre absolute, in cazul benzinei fara plumb, acciza a crescut de la 1,4 lei/litru in 2008, la 2 lei/litru in 2011, iar cresterea TVA a mai adaugat aproximativ 0,2 lei din vara. Barilul de petrol calculat in lei a crescut de la 100 de lei in decembrie 2008, la 300 de lei acum, acest pret in lei fiind cu doar 10% mai mic fata de momentul de maxim din 2008.

La final – daca pornim de la realitatea ca, in prezent, pretul barilului de petrol calculat in lei este cu doar 10% mai mic fata de vara anului 2008, si presupunem ca toate celelalte costuri pe care companiile petroliere le au cu productia si desfacerea au ramas constante in ultimii doi ani si jumatate (putin probabil totusi), ajungem la concluzia ca pretul la pompa al benzinei ar trebui sa fie usor mai mic decat cel din vara anului 2008 – undeva in jurul a 4,1 lei (am luat in considerare sortimentul OMV Carrera 95, insa acelasi principiu se poate aplica si in cazul altor sotrimente).

Cum insa intre timp statul a mai adaugat 0,8 lei la pretul final, ajungem la un pret in jurul a 4,9-5 lei. Dupa cum spuneam, cel mai probabil 97-98% din cresterea inregistrata in ultimii doi ani este justificata, iar in acest sens este greu de presupus ca protestele soferilor vor rezolva ceva. Ramane de vazut ce rezultate vor genera controalele realizate de Consiliul Concurentei.

PS: pretul benzinei fara taxe nu poate fi semnificativ mai mic decat in alte tari pentru ca altfel nu ar mai vinde nimeni benzina in Romania, toata ar fi exportata in tarile in care pretul este mai mare.


 

Autor Cristian Orgonas 18 Ianuarie 2011, 21:53 Editorial
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii

 

Publicitate