Pedagogie... muzicală

De Jenică Chiriac 18 Mai 2017, 23:49 Editorial

„Napolitanii de la Dunăre” au fost dintotdeauna mari consumatori de muzică bună, cultă. Un rol în educația muzicală a brăilenilor l-a jucat Societatea Muzicală „Lyra”, dar și personalitățile de referință: Petre Ștefănescu – Goangă, George Niculescu – Basu ori Hariclea Darclee.

Tăvălugul istoriei a diminuat numărul manifestărilor culturale din sfera concertelor orchestrale cu lucrări clasice în program. Asistăm, astfel și la o relativă depreciere a educației muzicale. Fără malițiozitate ne referim la aspectul minor că între părțile unui concert simfonic se aplaudă.

Fără a ne adânci excesiv în teorii muzicale, reamintim că, de regulă, o simfonie clasică cuprinde o introducere lentă, legată de partea întâi, propriu-zisă, care este viguroasă, activă. Urmează o mișcare potolită, cantabilă, apoi una cu caracter ritmic, dansant (menuetul, pe care Beethowen îl înlocuiește cu scherzo) și un final animat și impunător.

Simfonia concertantă este o compoziție alcătuită din trei sau patru părți, de o structură orchestrală mai densă și mai elaborată decât concertul.

Rezultă că pauzele scurte dintre părți au rostul lor, în primul rând pentru a delimita tipurile de ritm muzical, dirijorul și interpreții având posibilitatea pregătirii sufletești pentru alt mod de execuție. De altminteri, pauzele dintre părți fiind așa de scurte, aplauzele nu-și au rostul.

La un concert din sala „Lyra”, dirijorul, deranjat de aplauzele dintre părți, a sancționat publicul meloman, reamintind că nu se aplaudă decât la final.

Sugerăm ca dirijorii să procedeze de o manieră pedagogică și plină de tact. Înainte de primul acord muzical să facă o succintă prezentare de tipul: Doamnelor și domnilor! Vă prezentăm concertul cutare de compozitorul cutare. Piesa cuprinde...

N.B. Să se înlocuiasă astfel lipsa programelor de sală.

 

Autor Jenică Chiriac 18 Mai 2017, 23:49 Editorial
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii