Ce se mai produce în România şi de ce

De Cristian Banu 27 Februarie 2012, 15:49 Editorial
Există următoarele premise determinante:
1) România este o ţară cu o populaţie săracă şi preponderent prost instruită.
2) Forţa de muncă este slab spre mediu calificată, cu rare vârfuri.

De aici rezultă ce anume se produce în România: produse ieftine care satisfac nevoile de bază – mâncare, băutură, electrocasnice ieftine sau produse destinate exportului dar cu grad redus de complexitate şi valoare adăugată mică. Aici se mai adaugă ceva servicii de complexitate medie (servicii de suport pentru marile corporaţii – ORACLE, HP etc.).

Industria alimentară

La nivel naţional s-au ridicat câteva companii care lucrează la standarde occidentale – pâine, mezeluri, lactate, conserve, băuturi alcoolice, băuturi răcoritoare. O industrie care a tras după sine şi agricultura, care s-a dezvoltat foarte mult, mai ales atrăgând fonduri europene. Există foarte multe ferme la nivel occidental (realizate pe bani europeni) dar şi altele dezvoltate pe banii investitorilor. Din păcate, pe lângă acest grup, mai există – estimare proprii – un grup care generează o cifră de afacere dublă faţă de primul grup, nefiscalizate. Întreprinderi şi ferme mici, de interes local.

În această zonă sunt de apreciat eforturile ANSVSA (sau cum se numeşte acum) care a impus, prin controale dese şi amenzi, standarde ridicate de calitate şi sănătate, astfel că în proporţie foarte mare, peste 90%, lucrurile sunt în regulă din punct de vedere al siguranţei alimentare, fiecare unitate de industrie alimentară având obligaţia de a implementa standardele HACCP. Chiar dacă în multe locuri implementarea este formală, faptul că există nişte proceduri de igienă şi un control periodic îmbunătăţeşte mult lucrurile.

Rămâne problema fiscalizării, în special în zona industriei de panificaţie şi a băturilor alcoolice.

Produse pentru casă şi construcţii

Frenezia construcţiilor a dus la apariţia unei industrii a construcţiilor bine dezvoltate – pe partea de producţie. S-a investit mult şi produsele sunt de bună calitate. Mai ales după 2000 când Inspectoratul de Stat în Construcţii a început să-şi facă mai serios datoria, calitatea produselor “puse în operă” a crescut. Avem fabrici de ciment, gresie/faianţă, cărămizi, vopseluri, agregate, parchet etc.

Cu tradiţie îndelungată este şi industria mobilei, unde nu s-au ridicat prea multe firme – Elvila, Lemet, Silvarom, Mobexpert - dar sunt multe făbricuţe mici, de interes local.

Tot în această zonă mai sunt – din ce în ce mai puţine, din cauza concurenţei chinezeşti – ateliere de mase plastice, dar este vorba de firme/ateliere mici.

Produse industriale

Lipsa unei forţe de muncă de înaltă calificare creează dificultăţi în fabricarea unor produse complexe. Aici salvare apare tot din industria auto, unde noul model Ford care se va produce la Craiova este un produs “normal”, adresat pieţei occidentale, spre deosebire de Logan, care era un produs “low-cost”. Logan a fost o mare reuşită pentru România, deoarece a condsus la apariţia unui hub auto important, pe lângă Renault venind mulţi producători de componente. Asta poate fi o vulnerabilitate în viitor, deoarece este evident că industria auto va încetini.

Sunt convins că noua generaţie de Logan va fi mai complexă şi mai scumpă. Pe de-o parte, faţă de 2005, salariul mediu s-a dublat şi perspectivele sunt de creştere, deci Renault are nevoie de produse mai scumpe pentru a păstra marja de profitabilitate, dar şi aşteptările generale ale populaţiei sunt superioare. Logan era o maşină excelentă în România anului 2005, acum se mai vinde doar la firme sau la taximetrişti. Se ştie deja că noul Logan va fi mai mare şi cel mai probabil va avea în dotarea minimă aer condiţionat, ABS, 4 airbaguri, ceea ce înseamnă un preţ minim în jur de 8000 de euro. Cel mai probabil va fi asemănător cu Megane 2 Sedan, după moda care deja a prins (vezi Opel, Skoda, Ford – care păstrează încă în producţie modelul anterior cu nume diferite).

Rămânând la mijloace de deplasare, mai avem doi producători de biciclete, ceva asamblori de tractoare, camioane la Braşov care produc pentru armata SUA, fabrici de reparaţiii avioane (nu ştiu dacă cea de la Craiova mai funcţionează).

Avem un producător de electrocasnice – Arctic – plus câţia asamblori - Philips, DeLonghi şi probabil alţii.

Avem câţiva producători de ţevi, confecţii metalice, echipamente sub presiune, confecţii. Din păcate, exceptând industria auto, toate celelalte au valoare adăugată mică.

Exploatarea resurselor

România cunoaşte un boom al energiei regenerabile. Momentan sunt semnate contracte pentru 5000 MW, un pic mai mult decât centrala de la Cernavodă la capacitate maximă. Din câte ştiu, momentan sunt funcţionali în jur de 1000 de MW şi sunt proiecte de încă 8000 MW. Noul boom care înmugureşte este energia solară, unde ştiu câteva parcuri în pregătire.

În câţiva ani România va deveni un juctor important în zona energiei, de aceea Transelectrica este o miză enormă pe termen lung.

România are resurse importante: petrol, gaze, cărbune, diverse minerale.

 

Autor Cristian Banu 27 Februarie 2012, 15:49 Editorial
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii

 

Publicitate