Cine este feisbuc ăsta și ce a avut el cu domnul Ponta

De Cristian Banu 24 Noiembrie 2014, 16:16 Editorial

Una dintre concluziile care s-a impus după alegeri este că Victor Ponta a fost înfrânt de Facebook, idee preluată de toată lumea pe nemestecate. Merită un pic insistat asupra acestei idei pentru a o explica mai bine.

În primul rând, asistăm la un schimb de generații. El se petrece lent sub ochii noștri, fără să ne dăm seama. Bunicii noștri au avut radioul și presa scrisă. Părinții noștri au adăugat televiziunea. Noi am adăugat internetul. Majoritatea celor din generația mea și copiii noștri petrec mai mult timp pe internet decât la TV. Consumul de TV a scăzut, fiind înlocuit cu internetul. Mulți se uită la TV „pe internet”. A dispărut monopolul informației. În 1989, Revoluționarii au ocupat Televiziunea. Dacă acum ar dori cineva să mai facă o revoluție, nu ar avea ce să mai „ocupe”. Audiența posturilor „de știri” este compusă mai degrabă din pensionari, casnici și o cotă mică de „utilizatori captivi”, adică cei aflați într-o încăpere unde este un TV pus pe un astfel de post.

Numărul conturilor de pe Facebook se apropie destul de mult de numărul de locuințe conectate la cablu TV. În momentul de față, scorul este undeva la 10-7 milioane pentru CATV. Numai că toți cei șapte milioane sunt incluși în cei 10, și astfel TV nu mai este principala sursă de informație. Chiar dacă o informație este produsă de vreo televiziune sau o media clasică, ea este pe internet. Este distribuită pe internet, comentată pe internet.

Față de televiziune, noul mediu este mult mai puternic, fiindcă permite feedback instant și distribuire rapidă, ceea ce face manipulările mult mai ușor de realizat și răspândit, pe de-o parte, dar și de demontat. Fiind vorba preponderent de persoane mai tinere, mai active și mai educate sunt mai ușor de mobilizat pentru o cauză „nobilă”, cum este „statul de drept”, „încălcarea drepturilor cetățenești” și mai sensibil la mesaje tip „ni se fură țară”.

Înainte știrile se discutau cu un grup restrâns de prieteni, acum pot fi comentate cu sute sau chiar mii. Apar idei noi, nuanțe noi, se modifică mai ușor opiniile în funcție de presiunea grupului. Nu mai există lideri formali, influenceri cum erau odată Cristoiu, CTP etc. Oricine poate publica ceva și deveni influencer instant, în funcție de emoțiile pe care le stârnește.

Este un mediu mai democratic, mai dificil de controlat. Chiar dacă pare mai ușor de manipulat, lipsește controlul a ceea ce s-a întâmplă în momentul în care lansezi acțiunea și te poți trezi că ești lovit de propria armă.

Primul semnal de alarmă pentru PSD ar fi trebuit să fie când Monica Macovei a strâns „de pe Feisbuc” mai multe voturi decât Mircea Diaconu promovat de Antena 3. Cele două cazuri sunt comparabile fiindcă vorbim de personaje cu notorietate politică medie, de campanii de scurtă durată și fără miză puternică. Rezultatul etichetat de mulți ca „modest” al Monicăi Macovei se datorează în primul rând mizei reduse a acesteia. Era clar candidatul fără șanse și a strâns numai voturile de tip „statement”. Altele vor fi datele la următoarele alegeri parlamentare, dacă ea își face un partid nou. Acolo miza va fi una mai mare și rezultatul va fi unul în zona 20%.

Nu cred că mobilizarea a fost generată de Johannis sau echipa lui. Să fim serioși, de campanie s-a ocupat Blaga, care este la nivelul lui Dragnea. Dacă ar fi rămas la nivelul lor, Ponta ar fi câștigat. Cei doi sunt niște birjari care se uită mirați la chestiile alea zgomotoase care fac fum și trec rapid pe lângă ei, speriindu-le caii. Au apărut mașinile și locul lor e la muzeu sau în vreun parc de distracții pentru amatorii de chestii retro.

 

Autor Cristian Banu 24 Noiembrie 2014, 16:16 Editorial
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii