Înselaciunea prin telefon - practica infractionala cu victime aproape sigure

De IPJ Braila 23 Februarie 2013, 16:09 Comunicate

Cine nu ar tresari când o voce agitata anunta ca fiul a fost avut un accident grav si ca are nevoie de ajutor? Mai ales când vi se spune ca este asa de grav ranit, încât nu poate sa vorbeasca si „deleaga aceste competente” avocatului sau?

„Avocat”, care are menirea de a indica cu precizie singura nevoie urgenta a clientului sau aflat pe patul de spital: banii. Escrocul, meticulos, indica parintelui sa trimita coduri de reîncarcare a unor cartele de telefonie mobila într-un cont anume. Multe! Cât mai multe coduri!

Ultima victima a respectat instructiunile „avocatului” si a trimis coduri în valoare de 800 de lei, sperând sa-si ajute fiul. Doar ca, la foarte putin timp dupa isprava, fiul a intrat pe usa teafar si nevatamat, dând din nou palpitatii parintelui sau, care s-a trezit la realitatea ca tocmai fusese înselat prin aceasta metoda.

Lipsa de informare
 
Apelurile telefonice în care o voce disperata anunta ca o ruda a avut un accident, de orice fel, solicitând achitarea unor sume de bani, sunt un alt mod în care infractorii fac victime în rândul celor „mai slabi de inima” sau, mai degraba, mai putin informati.

Pe cine oare nu ar tulbura o astfel de veste? Ce om cu suflet nu ar sari în ajutorul cuiva aflat într-o situatie critica, mai cu seama daca este si ruda? Stim cu totii ca sanatatea este nepretuita, deci ce mai conteaza banii? Conteaza, însa, cui îi dam si pentru ce! Un accident de orice fel, mai ales, unul rutier grav, este de obicei anuntat de persoane abilitate sa faca acest lucru.

Chiar daca ar putea exista alte surse care ar transmite informatia, înainte ca acesta sa ajunga în mod oficial, datele trebuie verificate imediat, înainte de a întreprinde orice actiune.

În niciun caz nu trebuie sa dam crezare unor povesti lacrimogene, presarate si cu ceva elemente din viata reala, ci vom verifica informatia din cât mai multe surse posibile si credibile. De asemenea, în niciun caz nu trimitem bani prin terti, despre care nu avem habar.

Este adevarat ca unele servicii medicale sunt furnizate contra cost, însa serviciile medicale de urgenta nu, si oricine ar trebui sa stie acest lucru. În egala masura, oferirea de bani victimei pentru a nu depune plângere la politie este o practica în afara legii.

Modul de operare

Escrocii aleg persoane despre care stiu ca au o stare materiala buna, au copii cu venituri mari si exploateaza partea afectiva a relatiei parinte-copil. Strâng cât mai multe date despre viitoarea victima, cum ar fi: adresa, numele si prenumele copiilor sau ale sotilor (sotiilor acestora); daca au autoturisme, marca si culoarea lor, cine conduce mai mult autoturismul detinut.

Escrocul suna pe telefonul fix al familiei si, cu voce schimbata si speriata, se da drept fiul sau ginerele persoanei apelate, pe care o anunta ca a avut un accident soldat cu raniti, apoi îi spune sa vorbeasca cu avocatul sau.

Aceeasi persoana, de aceasta data „avocatul”, cu voce normala, îi relateaza viitoarei victime a escrocheriei detalii despre accident, scotând în evidenta faptul ca fiul/ginerele este internat în spital si este vinovat de producerea accidentului, promitând, totodata, ca va face tot posibilul sa-l scape de „necaz”, dupa care îi spune ca va reveni cu un telefon. Presupusul avocat insista ca victima sa nu-si contacteze ruda implicata în accident, întrucât telefoanele mobile ale acestuia au fost retinute de politie.

Dupa o scurta perioada de timp, „avocatul” revine cu un apel telefonic, explicând persoanei în cauza ca, pentru a-i scapa ruda de puscarie, îi trebuie o suma de bani pe care sa o ofere victimei accidentului de circulatie pentru ca acesta sa nu depuna plângere.
 
Escrocul cere ca banii sa fie trimisi de urgenta prin oficii postale, societati specializate de transfer bancar sau virati într-un cont bancar, ori solicita coduri de reîncarcare a cartelelor telefonice.

Pentru prevenirea unor astfel de situatii, politistii recomanda brailenilor sa fie mai prudenti în cazul în care sunt contactati telefonic si sa nu dea curs unor solicitari de genul celor mentionate, în pofida reactiei emotionale de moment.

În acest sens, este bine sa aveti în vedere urmatoarele aspecte:

- verificati daca ruda în cauza a fost implicata într-un eveniment rutier (cereti date despre unitatea medicala, de politie sau parchet unde s-ar afla acesta si sunati pentru confirmare). În astfel de situatii, reprezentantii Politiei sau ai Parchetului nu retin telefoanele mobile;
- daca sunteti contactat de un „binevoitor” care va apeleaza în numele unei rude apropiate, si nu ati putut verifica informatiile, solicitati-i acestuia o întâlnire directa si anuntati Politia prin numarul de urgenta 112, pentru a va acorda sprijin;
- fiti atenti la persoanele cu care intrati în contact pe strada, în jurul blocului, aparent întâmplator. Este posibil ca acestea sa va urmareasca, sa încerce sa se împrieteneasca cu dumneavoastra si sa afle detalii despre familie sau vecini;
- nu primiti în locuinta persoane care pretind ca sunt de la diferite societati comerciale (de furnizare a unor servicii, firme de curierat etc.), decât dupa ce ati verificat actul de identitate si legitimatia de serviciu si aveti convingerea ca au calitatea invocata. Nu le furnizati acestora informatii despre membrii familiei dumneavoastra sau despre vecini.

 

Autor IPJ Braila 23 Februarie 2013, 16:09 Comunicate
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii

 

Publicitate