CIAS - Raport final de investigație a accidentului de aviație civilă produs la Vădeni

De Redactia 19 Septembrie 2017, 15:44 Comunicate

Centrul de InvestigaÈ›ii È™i Analiză pentru SiguranÈ›a AviaÈ›iei Civile (CIAS) a finalizat activitățile de investigaÈ›ie în cazul accidentului de aviaÈ›ie civilă produs pe data de 28 mai 2016 lângă terenul de zbor al „Aerial Club” din Vădeni, judeÈ›ul Brăila, în care a fost implicată aeronava de tip TANARG 912, înmatriculată YR-5132.

Pe data de 28 mai 2016, aeronava de tip motodeltaplan, identificată YR-5132, pilotată de proprietarul acesteia, a decolat de pe terenul de zbor „Aerial Club” din Vădeni, judeÈ›ul Brăila, pentru efectuarea unui tur de pistă pe partea stângă, la înălÈ›imea de 100 m.

Aeronava a intrat pe direcÈ›ia de aterizare cu o viteză de aproximativ 90 km/h È™i o pantă de aterizare cu unghi mai mic decât cel optim, fapt pentru care pilotul a menÈ›inut motorul turat pentru a păstra viteza constantă. La un moment dat, pilotul a apreciat că are înălÈ›imea È™i distanÈ›a optimă pentru aterizare È™i a redus turaÈ›ia motorului, ceea ce a dus la înfundarea aeronavei, manifestată prin pierderea rapidă a înălÈ›imii.

Motodeltaplanul a lovit frontal rambleul DJ 221 B, la o distanță de aproximativ 100 m față de pragul terenului de aterizare, după care a capotat pe partea carosabilă a drumului, ducând la avarierea aeronavei È™i vătămarea gravă a pilotului.
accident avion  Vadeni,accident avion

Cauza producerii accidentului constă în înfundarea aeronavei pe panta de aterizare, după reducerea turaÈ›iei motorului la pragul de ralanti. Cauzele favorizante au fost aprecierea incorectă a înălÈ›imii È™i distanÈ›ei față de punctul vizat pentru aterizare, precum È™i lipsa experienÈ›ei pe acest tip de aeronavă È™i întreruperea mare de la zbor.

Comisia de investigație a emis următoarele recomandări privind siguranța:

-  Se recomandă Aeroclubului României ca înaintea începerii cursurilor (programelor) de reantrenare practică la sol È™i în zbor pentru revalidarea È™i reînnoirea licenÈ›ei de pilot de aeronave ultrauÈ™oare motorizate È™i nemotorizate, să se asigure că instructorul sub a cărui supraveghere se vor executa acestea va verifica deÈ›inerea unui certificat medical corespunzător valid de către solicitant.
- Se recomandă Ministerului Transporturilor completarea reglementării aeronautice RACR-DEMO cu obligativitatea ca organizatorii unor manifestări de aviaÈ›ie de tip Fly In, spectacol aviatic, aerofestival etc. să verifice valabilitatea documentelor piloÈ›ilor È™i aeronavelor care aterizează È™i decolează pe întreaga perioadă de desfășurare a evenimentelor respective.
    Revenim la recomandarea nr. SR-22.ACC.2012-06-17.Festival R-40.YR-5287.PH prin care CIAS a recomandat AACR să ia măsuri cu privire la includerea în sistemul RACR a unei reglementări privind modul de organizare a unor manifestări de aviaÈ›ie indiferent de denumirea lor (miting aviatic, show aerian, fly-in, spectacol aviatic etc.) prin care să se impună un minim de cerinÈ›e privind mijloacele de siguranță care trebuie asigurate È™i reiterăm această recomandare către AACR.

InformaÈ›ii suplimentare, precum È™i concluziile comisiei de investigaÈ›ie pot fi vizualizate în Raportul final de investigaÈ›ie, publicat pe website-ul Centrului de InvestigaÈ›ii È™i Analiză pentru SiguranÈ›a AviaÈ›iei Civile.

comunicat CIAS

 

Autor Redactia 19 Septembrie 2017, 15:44 Comunicate
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii