IPP critică amendamente aduse Legii nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilități publice

De Redactia 12 Iunie 2015, 18:57 Atitudini

“Legiuitorii ar trebui să se gândească cum să creeze legislație pentru a determina un nivel crescut de competitivitate în domeniul serviciilor publice locale, ci nu să reprezinte interesului unei părți a sistemului public dovedit ineficient, falimentar și refractar la însușirea principiilor economiei de piață”, consideră Directorul Institutului pentru Politici Publice (IPP), Violeta Alexandru.

IPP critică amendamente aduse Legii nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilități publice, pe care le consideră contrare profesionalizării managementului serviciilor publice cu impact asupra cetățenilor cum ar fi: serviciul de termoficare (transportul și distribuția agentului termic), alimentarea cu apă și canalizare, salubritate, transport local și alte servicii publice – menționate în modificările la lege disponibile la http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck.proiect?cam=2&idp=14467. Prin modificările vizate, inițiatorii își propun ca autoritățile publice locale și județene să poată înființa societăți comerciale ale primăriilor/Consiliilor Județene care să preia patrimoniul actualelor regii, blocând accesul la preluarea managementului de către entități private care ar putea concura pentru preluarea administrării acestora, în condiții de piață liberă.

Conform datelor IPP, parametrii de eficiență și cost în cazul serviciilor gestionate în prezent direct de către autoritatea locală sunt semnificativ mai slabi decât în municipiile care au externalizat/concesionat în ultimii ani aceste servicii. De exemplu, serviciul de salubritate administrat direct în Municipii precum Galați, Iași, Craiova, Focșani, Vaslui este mai scump  (Vaslui – 7,5 lei/persoană/lună, Focșani – 9 lei/persoană, față de media națională de 6,8 lei/pers/lună), în timp ce performanțele în materie de colectare selectivă a deșeurilor sunt mult sub media națională (Iași – 0,74% din total deșeuri sau Craiova – 0,48 %, față de media națională de 3,66%).

Nici în cazul serviciului de termoficare, unul dintre serviciile care ridică în prezent cele mai mari probleme de management și care este în mare majoritate încă administrat de autoritățile publice nu se justifică o asemenea decizie: de exemplu, în municipiul Ploiești, unde serviciul de termoficare a fost privatizat încă din anul 2008, se înregistrează în prezent cele mai mici pierderi din țară (7%, prin comparație cu municipii precum Brașov sau Reșița, unde pierderile de energie termică în rețea sunt de peste 60%), în timp ce tariful gigacaloriei pentru cetățeni se încadrează în media națională (231 lei), mult sub tarifele practicate în alte municipii unde termoficarea e administrată direct de primărie (ex: Reșița – 388 lei/gcal).

Amintim că pe parcursul a 25 de ani de tranziție majoritatea serviciilor publice au fost, în cel mai bun caz ineficiente dacă nu spoliate și falimentate pentru interesele financiare ale unor grupuri de interese cu ramificații politice.

Apreciem că este un moment critic în care statul ar trebui să se decidă dacă optează pentru liberalizarea pieței de servicii publice sau pentru etatizare, dar cu asumarea clară a consecințelor unor asemenea decizii asupra calității și a costurilor serviciilor furnizate către cetățeni. Asemenea proiecte de modificare sau inițiere de acte normative cu impact covârșitor pentru modernizarea României ar trebuie discutate în dezbateri publice ci nu inițiate peste noapte de parlamentari dornici să se afirme politic prin promovarea de soluții populiste.

Pentru informații suplimentare, contactați Violeta Alexandru la 0723 257640 sau Loredana Totoliciu la tel: 021 212 3126.

Autor Redactia 12 Iunie 2015, 18:57 Atitudini