Blog-urile politice

De Cătălina Stanciu 14 Iulie 2019, 19:43 Atitudini

În secolul XXI, politicienii au început să se afirme şi în mediul online, acolo unde publicul tânăr îşi petrecere mare parte din timpul liber. Pe lângă reţelele de socializare, aceştia folosesc blog-ul pentru a se afirma. Blog-urile politice nu aparţin doar persoanelor care vin din acest mediu, ele sunt folosite şi de către persoane care au printre interese politice. De exemplu, jurnaliştii. În acest caz, conţinutul acestora este format din informaţii, comentarii şi referinţe cu privire la anumite evenimente sau persoane politice. Deşi nu sunt site-uri celebre, informaţiile oferite într-un astfel de cadru media pot stârni adevărate scandaluri care le pot creşte popularitatea într-un timp foarte scurt. Un model în acest caz îl reprezintă SUA, care sunt considerate ca fiind adevărate surse de influenţă a campaniilor electorale. Studiile americane au indicat că majoritatea tinerilor tind să devină lideri de opinie, că încep să îşi dorească să filtreze anumite informaţii spre folosul comunităţii şi să participe la viaţa politică.

Cert este faptul că blogurile politice au influenţat atât electoratul, cât şi clasa politică. În cazul politicienilor, blogurile au avut atât efecte negative, cât şi pozitive. Unora le-a afectat imaginea şi credibilitatea, altora le-a crescut susţinerea în campaniile electorale. Printre liderii politici criticaţi online se află George W. Bush, Bill Clinton şi Donald Trump. Însă nu toţi politicienii datorează succesul mediului online. În timpul campaniei sale electorale, Bush avea un blog, însă tot căile clasice i-au adus victoria.

În anul 2000, majoritatea politicienilor încercau să influenţeze opinia publică prin site-uri, însă pentru mult timp a fost de formă, urmând ca în anul 2004 să revină în forţă. La acea vreme Howard Dean candida la alegerile preliminare ale Partidului Democrat. Acesta a fost popularizat de blogosferă mai mult decât de celelalte medii şi şi-a dat seama de faptul că mediul online poate strange multe fonduri electorale. Prin blogul său, Howard nu a reuşit să strângă voturi, însă a strâns aproximativ 500.000 de dolari pe zi. Eficienţa blogurilor a fost pusă sub semnul întrebării atunci când acesta a ieşit pe locul al treilea în alegeri.

Printre politicienii care au apelat la ajutorul blogului în campanie se numără şi Hillary Clinton. Cu toate că aceasta îşi crease blogul în 2003, a decis să îl folosească cu ocazia intrării în cursa prezidenţială, în anul 2007. Din punct de vedere financiar, campania sa online a fost un succes. Aceasta a reuşit să strângă donaţii în valoare de aproximativ 4 milioane de dolari numai de pe urma blogului ei. Barack Obama a fost mult mai inspirat decât Hillary Clinton, făcându-şi nu doar un blog, ci postând şi clipuri pe YouTube şi fiind activ pe MySpace. Pe primul loc în topul candidaţilor, acesta a reuşit să strângă suma de 69 de milioane de dolari din partea celor 50.000 de donatori online. Alt exemplu este David Cameron, lider al Partidului Conservator, care s-a folosit de videoblog pentru a transmite mesaje electorale în combinaţie cu scene din viaţa sa.

Autoarea Dorina Guţu susţine în cartea sa, New Media, faptul că nu se poate face o analiză cantitativă în ceea ce priveşte blogurile oamenilor politici deoarece fiecare dintre ei şi-au construit platformele în moduri diferite: pe portaluri de ştiri, pe site-uri ale organizaţiilor personale etc, acest lucru făcând imposibilă delimitarea numărului de accesări.

 

 

Autor Cătălina Stanciu 14 Iulie 2019, 19:43 Atitudini
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii