CFR Călători: Proiecte de îmbunătățire a serviciilor pentru clienți

De Redactia 21 Martie 2016, 12:46 Administrative

În cadrul Strategiei Ministerului Transporturilor și în conformitate cu Master Planul General de Transport (MPGT), pe termen mediu și lung, în vederea creșterii calității serviciilor pentru transportul călătorilor pe calea ferată condiție obligatorie impusă de regulamentele* din legislația europeană în vigoare, CFR Călători derulează proiecte de investiții pe două direcții importante, și anume:

1. Achiziția de trenuri noi (material rulant) și achiziția de dispozitive mobile de emitere și verificare bilete de călătorie în tren și
2. Modernizarea materialului rulant.
 
Cu toate problemele pe care le întâmpină la duratele de parcurs, CFR Călători încearcă - printr-o politică de îmbunătățire a serviciilor - să satisfacă într-o măsură cât mai mare așteptările pasagerilor. CFR Călători a fost și este în contact cu clienții săi și consideră importantă realizarea acestor proiecte de ridicare a standardelor călătoriei cu trenul. Mai mult, piața concurențială în continuă dezvoltare ne obligă să ținem pasul și să răspundem nevoilor de mobilitate a oamenilor. Aceștia, pe bună dreptate, vor să circule în condiții civilizate și au posibilitatea de a alege.
 
1. Achiziția de trenuri noi (material rulant) și achiziția de dispozitive mobile de emitere și verificare bilete de călătorie în tren
CFR Călători nu a mai beneficiat de investiții de la Bugetul de stat de mai bine de 5 ani. În ceea ce privește achiziția de material rulant nou, sunt două proiecte mari, şi anume achiziţia a 83 de trenuri electrice noi și a 27 de automotoare Diesel.

Aceste două proiecte însumează peste 500 de milioane de euro, durata de derulare fiind până în 2020, la care se adaugă cei doi ani în plus de implementare, aşa cum este regula la fondurile europene. Estimăm încheierea acordului cadru cu câștigătorul licitației până în luna decembrie a acestui an. Achiziția de material rulant crează contextul favorabil dezvoltării programului de îmbunătățire a serviciilor feroviare prin introducerea unor noi trenuri cu viteză sporită. Chiar dacă nu suntem la nivelul trenurilor de mare viteză din Europa, distanța București-Constanța de 225 de km se parcurge în mai puțin de 2 ore, cu viteza maximă de 160 km/oră. Acest program se va continua și pentru rutele București-Brașov și București –Craiova.
 
Tot pentru creșterea calității serviciilor oferite este și investiția care se va face în dezvoltarea sistemul de e-ticketing prin achiziția de dispozitive mobile de emitere și verificare bilete de călătorie în tren, alături de managementul traficului, de localizare automată a vehiculelor, de video-supraveghere și de people counting.  Acestea sunt condiții obligatorii impuse prin regulamentele* din legislația europeană în vigoare.

Proiectul „sisteme e-ticketing” va putea fi finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM) Axa 2, Obiectivul specific 2.7 – Creșterea sustenabilității și calității transportului feroviar, Acțiunea B2, cât și activitățile urmărite de Program și MPGT.
Rezultatele principale așteptate prin implementarea proiectului sunt:gradul ridicat de utilizare a rețelei feroviare; sustenabilitatea crescută a rețelei feroviare și competitivitatea serviciilor de transport de călători.

Strategia de finanțare pentru perioada 2014-2020 vizează creșterea atractivității transportului feroviar pentru utilizatori prin servicii optimizate și prin condiții de călătorie de calitate (servicii competitive și comerciale, mers de tren cu frecvență atractivă, material rulant modern).Documentația aferentă POIM Axa 2, OS 2.7 se regăsește la http://www.fonduri-ue.ro/poim-2014.
 
Implementarea sistemului de e-ticketing va crea următoarele avantaje:

- Protecția și creșterea încasărilor, prin reducerea fraudei;
- Îmbunătățirea managementului companiei, prin informații obiective și complete referitoare la toate componentele sarcinii de transport;
- Relevarea precisă și obiectivă a utilizării titlurilor de transport cu subvenționare parțială sau totală.
- Îmbunătățirea procedurilor comerciale interne;
- Îmbunătățirea ofertei tarifare și creșterea calității serviciilor comerciale oferite călătorilor.
- Posibilitatea urmăririi și înregistrării corecte a gradului de încărcare real al trenurilor și determinarea corectă a fluxurilor de călători, în special pentru călătorii care au legitimații de călătorie valabile pe anumite relații sau pe întreaga rețea CFR (abonamente, bilete de week-end, cărți VSD, cărți de călătorie, etc.).
- Posibilitatea emiterii unor carduri de fidelitate care pot fi verificate și validate numai cu astfel de dispozitive;
- Posibilitatea dezvoltării ulterioare a unor metode de plată non cash la personalul de tren.

 CFR Călători consideră că e foarte important pentru clienți să aibă acces la servicii diversificate, în pas cu evoluția noilor tehnologii.
Directorul General al CFR Călători a făcut cunoscute detalii despre sistemul e ticketing încă de anul trecut, de la inițierea proiectului pilot. Aceste echipamente vor ridica standardul serviciilor oferite pasagerilor, conform cerințelor europene, atât din perspectiva activității personalului de tren (validare/monitorizare/eliberare bilete în tren și combaterea călătoriei frauduloase), cât și din perspectiva fluidizării și îmbunatățirii relațiilor cu clienții.  

Este important să se știe că dispozitivele nu sunt unele obișnuite. Sunt practic “tablete industriale” cu funcții specifice unei utilizări intense, caracteristice activității personalului feroviar. Au conexiune la internet și sunt dotate  cu imprimante termice pe care se vor emite biletele în tren. Intenția managementului companiei este aceea de a beneficia de dispozitive fiabile, care să corespundă nevoilor și cerințelor pieței într-o eră a înaltei tehnologii. Dispozitivele vor fi achiziționate împreună cu genți de protecție, necesare pentru siguranța acestor echipamente. În plus, geanta va putea fi utilizată și pentru transportul celorlalte documente/accesorii folosite de personalul de tren în activitatea zilnică.

Marți, 15 martie a.c., la sediul CFR Călători, a avut loc o întâlnire/ prezentare de produs a firmei Mobilis (producător francez, furnizor de echipamente pentru administrațiile feroviare europene: Franța, Belgia, Elveția, etc.).

În acest demers CFR Călători a inițiat și așteaptă la discuții/ prezentări orice producător de pe piața de profil. Precizăm că până la acest moment, pentru acest proiect au mai avut loc asemenea prezentări și din partea altor furnizori: Orange, Vodafone, RCS, ZebraPay, Panasonic.
 
În perioada următoare se va iniția procedura de achiziție publică, cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind achizițiile publice. Aceasta va permite participarea oricărui furnizor care dorește să se înscrie la licitație. Anunțurile vor fi publicate în SEAP și în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
 
2. Modernizarea materialului rulant.
Legat de a  doua mare direcție, în paralel și pe termen scurt, intenționăm să  modernizăm 30 de vagoane pentru care există acord-cadru şi banii prevăzuţi în planul de investiţii, din fondurile proprii ale CFR Călatori.In primele luni ale lui 2016 au ieșit din fabrică primele 5 vagoane care sunt în circulatie deja, călătorii putându-se bucura de condiții civilizate de transport.

In plus, intenţionăm să mai modernizăm alte 40 de vagoane apte să circule cu 200 km/h și 20 de locomotive electrice. 15 sunt deja prevăzute în planul de investiţii aferent lui 2016. Acestea pot ajunge la viteze de până la 200 km/oră, au surse multi-tensiune şi pot fi folosite în componenţa trenurilor noastre care ajung la Viena. De asemenea, pentru 59 de vagoane se vor realiza servicii de adaptare a instalației de alimentare cu energie electrică și a părții de răcire a instalațiilor de climatizare.
 ==========================
*
În ceea ce privește cadrul reglementărilor de finanțare publică din acest sector, șase acte normative relativ recente ale UE sunt relevante în mod special:

- Regulamentul (CE) nr. 1370 / 2007 al Consiliului și Parlamentului European din 23 octombrie 2007, cu privire la Serviciile de Transport Public de Călători feroviare și rutiere, Regulamentul nr. 1371 / 2007, cu privire la “Drepturile și Obligațiile Călătorilor”, Directivă ce modifică Directiva nr. 91 / 440/EEC și nr. 2001 / 14 /EC și Directiva nr. 2007 / 59 privind “Certificarea mecanicilor de locomotivă”.
- Regulamentul (CE) nr. 1371 / 2007al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind drepturile și obligațiile călătorilor din transportul feroviar
- Regulamentul (UE) nr. 454/2011 AL COMISIEI din 5 mai 2011 privind specificația tehnică de interoperabilitate referitoare la subsistemul „aplicații telematice pentru serviciile de călători” al sistemului feroviar transeuropean
- Regulamentul (UE) nr. 1273/2013 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 454/2011
- Regulamentul (UE) nr. 665/2012 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 454/2011
- Regulamentul (UE) nr. 1300/2014 AL COMISIEI din 18 noiembrie 2014 privind specificațiile tehnice de interoperabilitate referitoare la accesibilitatea sistemului feroviar al Uniunii pentru persoanele cu handicap și persoanele cu mobilitate redusă
==========================
Prin implementarea acestor proiecte, care sunt condiții obligatorii impuse de regulamentele* din legislația europeană în vigoare, transportul feroviar de pasageri din România încearcă să se alinieze standardelor oferite de administrațiile feroviare europene.
    
comunicat de presă

 

Autor Redactia 21 Martie 2016, 12:46 Administrative
Scrie un comentariu

Comentarii

Nu exista inca comentarii!

Nu exista inca comentarii, dar poti fi primul care comenteaza acest articol.

Scrie un comentariu
Vezi toate comentariile

Scrie un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi facuta publica.
Campurile marcate cu * sunt obligatorii